25-04-11

Léonard rides again

leonard_rides again.jpgHeeft Léonard intussen geleerd zich te beheersen als het op het beledigen van holebi's aankomt? Het is nu intussen welletjes geweest, denkt u? Denk maar rap iets anders. Dit weekend was het weer prijs.

De kranten melden dat hij op radiozender Klara zijn opvattingen dit keer koppelde aan een taallesje: "Als ik Nederlands spreek moet ik de regels van die taal respecteren", aldus Léonard. "Als de liefde zich uitdrukt op seksueel vlak moet zij ook de taal van de seksualiteit respecteren. Die taal is de complementariteit van man en vrouw." Met deze nieuwe vergelijking bewijst Léonard nog maar eens hoe versteend zijn opvattingen over seksualiteit zijn. Taal is immers, net zoals opvattingen over seksualiteit, het resultaat van invloeden en veranderingen. Taal wordt anders gesproken dan honderd jaar geleden.

"Waarheid is waarheid"

Het Laatste Nieuws weet nog te melden: "De aartsbisschop is naar eigen zeggen niet nederiger geworden door de kritiek die hij moet verduren. "Waarheid is waarheid", aldus de aartsbisschop. "Mijn diepe overtuiging is dezelfde gebleven." Het begint harder en harder te klinken. Wat gaat de leraar godsdienst antwoorden als leerlingen hem vragen hoe ze dit moeten interpreteren? Zal hij Léonard durven tegenspreken? Sommigen zullen dat doen, anderen niet. Ik zou dat jongetje niet willen zijn dat in de klas zit te hopen dat de leraar iets zegt dat zijn ontluikende homoseksualiteit een beetje zuurstof geeft... en met een krop in de keel de klas verlaat.

proces leonard,katholiekDomme Léonard?

Er zijn verschillende manieren om te reageren op de homofobie van Léonard. Sommigen maken het zich gemakkelijk en verklaren hem gewoon dom. Anderen zeggen dan weer dat hij met dit soort onzin zijn eigen ruiten - en die van de kerk - ingooit. Zij verschaffen zichzelf een alibi om passief te blijven. Denken ze nu echt dat Rome hem aan het hoofd van de Belgische kerkprovincie heeft gezet om de boel naar de bliksem te helpen? De kerk is en blijft een machtsfactor in dit land waar niemand aan durft te raken. Léonard weet heel goed waar hij naartoe wil: een afgeslankte kerk met hardere standpunten. Een kerk die aansluit bij rechts en extreem-rechts in de politiek. Daar is hij heel efficiënt aan bezig. Homofobie zal duidelijk één van de geloofspunten blijven. Iedereen gelooft wat hij/zij wil. Maar het is het recht van de holebitransgenderbeweging om het publiek uiten van opvattingen te toetsen aan de wetgeving.

Geen woorden maar daden

Het initiatief van Jean Marie de Meester om Léonard bij te sturen via de rechtbank krijgt door deze nieuwe uitspraak nog meer legitimiteit. Léonard leert het duidelijk niet af. Hij doet absoluut geen moeite om ons te ontzien. Dat heeft één positieve kant: hoe meer uitspraken hij aan mekaar rijgt hoe groter de kans dat hij kan vervolgd worden. Immanent ondersteunt het initiatief van 'Meester de Meester' en heeft hiervoor al een website en een sticker gemaakt. Op de Pride van 14 mei zorgen ze voor een leuke verrassing waarbij het verzet tegen Léonard letterlijk in de lucht zal hangen. Immanent kan niet rekenen op subsidies. Misschien is dat maar goed ook want wij hoeven ons niet af te vragen of de subsidiërende minister het wel een goed idee vindt om actie te voeren tegen Léonard. Immanent doet een beroep op de duizenden holebi's en transgenders die het actief in vraag stellen van homofobie belangrijk vinden. Een bijdrage kan bestaan uit het verspreiden van de sticker of het financeel steunen van de actie. Doe het nu!

ontwerp_Facebook001.jpgStickers bestellen: mail je naam en adres + het aantal gewenste stickers naar immanent@skynet.be
Financiële steun is welkom op 001-4849878-51 (IBAN: BE75 0014 8498 7851 - BIC: GEBABEBB) van Mikpunt, Antwerpen.

 

Lees ook: Katholiek priester veroordeeld in Kroatië
Wat bedoelt Mgr. Léonard met immanente gerechtigheid?

20-04-11

31 jaar Janettenradio op Radio Centraal

cultuurZe zullen vorig jaar wel vergeten hun 15de verjaardag te vieren en dus vieren ze dit jaar hun 16-jarig bestaan. De ploeg van Pinkwave ontvangt gasten op zaterdag 23 april en blikt terug op een stuk radiogeschiedenis. Radio voor janetten wel te verstaan, vanuit een studio aan de Antwerpse scheldekaaien.

Het begon al veel eerder. Begin jaren '80  zou pionier Dirk Cantillon enkele mensen rond zich verzamelen om op de vers opgestarte zender Radio Centraal een programma voor janetten te maken. Men koos bewust voor de geuzennaam 'janetten'. Het was de periode waarin het fenomeen 'lokale radio' de kop opstak. In het begin zonden ze illegaal uit en dat zorgde de eerste jaren voor een bepaalde mentaliteit. Er zat een sfeer van opstandigheid in en er werden zaken uitgezonden die op de officiële media (nog) niet konden. Zo zond Radio Centraal de muziek uit die op het Sfinksfestival van Boechout werd gespeeld, lang voor de VRT dat deed.  De meeste zenders haalden amper het niveau van wat je zou kunnen vergelijken met wat nu zenders als MNM of Q-music doen. Het handvol stations dat open stond voor experimenten had meestal ook plaats voor iets rond holebi's. Op Radio Centraal werd dat 'Koffie Verkeerd'.

Weggeblazen

Het gros van de lokale stations werd gaandeweg opgeslorpt door de grote ketens zoals Radio Contact. De kleine alternatieve zenders moesten constant vechten om te kunnen overleven: een gevecht tegen de overheid die veel meer aandacht had voor de commerciële zenders dan voor de kwalitatief veel betere kleine stations.  cultuurDat gaf geregeld problemen met zendvergunningen en vooral met de sterkte waarop men mocht uitzenden. Regelmatig werden de uitzendingen van Radio Centraal 'weggeblazen' door het geweld van de grote kleppers.  Maar de vrijwilligersploeg van 'Centraal' hield vol en het station staat er nog steeds. Dankzij het internet hoef je niet meer binnen het zendbereik te wonen om ervan te genieten. Gewoon hier klikken en je krijgt het lopende programma door je boxen. Via de website of de facebookpagina kan je ook achteraf naar de eerder uitgezonden programma's luisteren.

Na Koffie Verkeerd kwam Chocopot en 16 jaar geleden kwam Pinkwave in de ether. Ze mogen fier zijn op hun volgehouden prestatie en ze zijn dat ook: "Al 16 jaar wordt  het rijke homo, lesbo - bi en trangenderleven  bekeken, becommentarieerd en geanalyseerd cultuurmet  enthousiastelingen, proffen, deskundigen, mensen met een mening, politici uit alle hoeken die het nieuws maken. Maar evengoed wordt een funprogramma gemaakt, of een cultuurprogramma, of alles door elkaar. In 16 jaar maakte Pinkwave 783 uitzendingen. Vele specials rond grote evenementen, marathonuitzendingen rond Roze Zaterdag, evenementen in Antwerpen als de Outgames of Antwerp Pride." zegt hun persbericht.

Geschiedenis

Pinkwave is - en dat typeert dit soort radio - van wisselend niveau. Soms wordt er gewoon op los geleuterd en overstijgen ze nauwelijks het gesprek dat ze na afloop op café voeren. Hilarisch voor sommigen, irritant voor anderen.  cultuurSoms wordt er ook geschiedenis geschreven. Op zaterdag 3 mei 1997 zond Pinkwave een interview uit met Wilfried Martens (ex-premier en europarlementslid) waarin hij zich uitsprak voor de anti-discriminatiewet: "In die zin onderscheid ik me van bepaalde van mijn collega's van het federale of Vlaamse parlement. Ik ondersteun het wetsvoorstel in verband met de anti-discriminatiewet en het voorstel van decreet rond partnerregeling dat SP-parlementslid Guy Swennen voor ogen heeft over lagere successierechten voor samenwonenden."  Een leuke scoop waar de beweging iets mee kon doen.

Pink Wave - Live te beluisteren op Radio Centraal op 106.7FM
of via de streaming op www.radiocentraal.be

Wekelijks iedere donderdag van 20:30 tot 22:00h.

Speciale uitzending zaterdag 23 maart 2011 van 12:00 – 00:00 vanuit het Open Radiocafé in Bar Nadar, Ernest Van Dijkckkaai 19 te Antwerpen.

facebook_logo_klein.jpg

18:03 | Permalink | Tags: cultuur |  Facebook |

19-04-11

"We geven holebi-tieners de boodschap dat ze suicidaal zijn."

jongeren,scheldwoordenEr zijn van die berichten die je leest met een gevoel van: "dat is nogal logisch". Maar je bent blij dat er weer eens onderzoek naar gedaan is want zonder wetenschappelijke gegevens is het toch zoveel moeilijker om beleidsmensen te overtuigen dat er iets moet gebeuren. Interessant nieuws uit de VS.

Lesbische, homo- en biseksuele tieners maken vijf keer méér kans op een zelfmoordpoging dan hun heteroseksuele lotgenoten. Wie in een omgeving opgroeit die hen steunt kan er iets beter aan toe zijn. Dat blijkt uit een nieuwe studie. De bevindingen, die op de site van Pediatrics gepubliceerd werden, tonen aan dat lesbische, homo- en biseksuele tieners minder zelfmoord plegen in landen met een hogere zichtbaarheid van holebikoppels, in scholen met een GSA (gay-straight alliance) en een anti-discriminatiebeleid.

Zelfmoordgedrag verminderen

Auteur Mark Hatzenbuehler van de Columbia-universiteit van New York ziet zijn studie als "Een oproep tot actie en het ter beschikking stellen van een handleiding over hoe we kunnen beginnen met het verminderen van zelfmoordgedrag bij holebi-jongeren".

jongeren,scheldwoordenInteressant is dat deze studie niet enkel aantoont dat het zelfmoordgedrag meer voorkomt bij holebi-tieners maar ook dat de onderzoekers - in tegenstellling tot vorige studies - in staat zijn om te zien hoe dat komt. Hatzenbuehler gebruikte gegevens die drie jaar geleden werden verzameld bij tieners. Het gaat over gegevens van 30.000 middelbare scholieren, verspreid over het hele grondgebied van de staat Oregon in de 11de graad. Tieners beantwoordden vragen over depressie, alcoholgebruik, hun seksualiteit en hun relatie tot generatiegenoten en familie.

Om de sociale omgeving van de tieners te beoordelen gaf de wetenschapper aan elk van de 34 provincies waar onderzoek gebeurde een score gebaseerd op het aandeel van de holebikoppels die er leven, het percentage van geregistreerde kiezers die voor de Democraten stemmen, de aanwezigheid van gay-straight alliances, anti-discriminatiebeleid en beleid tegen homofoob geweld. Ongeveer 1.400 - dat is 4 à 5 procent - van de ondervraagde tieners identificeerden zich als homo, lesbisch of biseksueel. Uit deze groep gaf 22 procent aan het voorbije jaar een zelfmoordpoging te hebben ondernomen. Dat werd vergeleken met de heteroseksuele tieners, waarvan 4 procent een zelfmoordpoging bleek te hebben ondernomen.

Mythe onderuithalen

Zelfmoorpogingen blijken meer voor te komen bij holebi-tieners die last hebben van depressies en aan binge-drinken doen. Vergelijkbare resultaten vond men bij tieners die te lijden hadden van homofobie door medeleerlingen of fysiek misbruik door een volwassene.

jongeren,scheldwoordenNaast al deze factoren speelt de sociale omgeving ook een rol. Tieners die leven in provincies waar de omgeving slecht reageert op homoseksualiteit hebben 20 procent meer kans op zelfmoorgedrag dan leeftijdsgenoten die ergens wonen waar ondersteunend wordt gereageerd. "Dit haalt de mythe onderuit dat holebi zijn inherent is aan zelfmoordgedrag" zegt Mark Hatzenbuehler. De gegevens laten zien dat scholen de sfeer voor holebi-tieners kunnen verbeteren door het nemen van concrete maatregelen en daarmee waarschijnlijk ook het aantal zelfmoordneigingen verminderen. Wat aanvoelt als een individueel probleem waartegen je niet opkunt wordt opgelost door actie en solidariteit.

Verkeerde boodschap

Dr. Ritch Savin-Williams, psycholoog aan de Cornell Universiteit in Ithaca, New York, stelde de opvatting dat holebi-tieners sneller tot zelfmoord overgaan fundamenteel in vraag.  Hij zei dat deze kwestie nog controversiëler is dan uit de studie blijkt. Hij meent dat het zelfmoordgedrag bij holebi-tieners ook beïnvloed wordt door de manier waarop erover wordt gesproken: "We geven hen de boodschap dat ze suicidaal zijn."  jongeren,scheldwoordenWat niet wil zeggen dat het leven makkelijk is voor deze tieners: "Vele van hun zelfmoorgedachten kunnen worden  toegeschreven aan het gevoel dat holebi's slachtoffer zijn van homofobie en gekwetst worden." Ook hij pleit ervoor dat scholen een anti-discriminatiebeleid moeten voeren: "Iedere leerling moet beschermd worden en veilig kunnen leven. Het is de verantwoordelijkheid van de school daarvoor te zorgen. Mijn benadering zou zijn: kijk welke capaciteiten U verplettert door holebi-kinderen niet te beschermen. Ik denk dat dit een groot verlies betekent." zegt de psycholoog. Hij sluit zich aan bij de voorstellen van zijn collega Hatzenbuehler.

Onlangs kwamen sommige scholen en districten in aanvaring met de wet door gay-straight alliances te verbieden. Het artikel vermeldt scholen in Corpus Christi, een stad in Texas. De naam van de stad doet zoiets al vermoeden...

GSA in Nederland

jongeren,scheldwoordenGay-straight alliances (letterlijk: holebi-hetero allianties) bestaan niet in België maar werken wel met succes in Nederland. Een GSA is een groep van homo- en heteroleerlingen die homoseksualiteit zichtbaar en bespreekbaar maken. De solidariteit van de heteroseksuele medeleerlingen wordt dus tastbaar gemaakt.  Een GSA kan acties opzetten, zoals bijvoorbeeld een postercampagne, zorgen dat er voorlichters van het COC in de klas komen of bijvoorbeeld een debat organiseren. Foto: leden van de GSA op  De Openbare Scholengemeenschap Piter Jelles uit Fryslân.

Bron: Reuters via The Advocate

Lees ook: De zwarte vlek op de klasfoto
 jongeren,scheldwoorden

11-04-11

Trash & Tension: Molem

Ik ben al een tijdje op zoek naar beelden en verhalen waarin minderheidsgroepen niet tegen elkaar worden uitgespeeld ("weerloze homo in mekaar geramd door agressieve allochtonen") maar mekaar juist versterken. "Trash & Tension : Molem" is zo'n project. Moeilijker dan een aflevering van 'Thuis' maar zeer de moeite.Molem004.jpg

Na een geslaagde samenwerking in 2010, nodigde Merhaba Toxic Lesbian (Madrid) uit naar De Vaartkapoen in Molenbeek. Samen met Part123 en Caleidoscoop en in het kader van de Internationale Vrouwendag, werd een project opgezet rond het thema “Exclusie” (uitsluiting).

'Gevaarlijk migrantenghetto'

'Molem' is de afkorting voor Sint-Jans-Molenbeek, de plaats waar het project wordt opgezet. Het zijn jongeren die in de taal van de straat 'Molem' hebben geïntroduceerd. 'Molem' verwijst naar een gemeente die in de media sterk is gestigmatiseerd als gevaarlijk migrantenghetto. Voor de bewoners is 'Molem' symbool gaan staan van verzet tegen een systeem waarin iedereen gelijk is maar de ene meer gelijk is dan de andere. 'Molem' refereert aan een subcultuur, een nieuwe gedeelde identiteit, solidariteit, hernieuwde trots en stigma omgebogen tot ongezien potentieel. 
 
Molem002.jpgMolem003.jpgHalima, Khadija, Fatou, Fatima, Malika, Joëlle

Er werden opnames gemaakt met vrouwen die omwille van een specifieke reden of omwille van verschillende redenen te maken kregen/krijgen met stigmatisering, discriminatie en uitsluiting: omdat ze een hoofddoek dragen, omdat ze van een vrouw houden, omdat ze moslim zijn, omdat ze ziek zijn, omdat ze oud en weinig mobiel zijn of gewoon omdat ze vrouw zijn.  Twee montages "Halima, Khadija, Fatou" en "Fatima, Malika, Joëlle" zijn online te bekijken.
 
Wereld van gelijkwaardigheid

De vrouwen deelden hun pijn, soms op heel emotionele, soms heel grappige manier. Allen hadden hun verhaal: verstoten door hun man, door hun familie uitgesloten omwille van een gemengd huwelijk, gesluierd en achter het stuur van een truck, besneden omdat ze lesbisch is, als lesbienne haar vriendin voor haar ogen zien gedood worden, gescheiden en dus niet te vertrouwen, een leven alleen, in een rolstoel en ondanks alles perfect gelukkig, ... Ondanks de grote verschillen en de soms nog grotere taboes, zijn de vrouwen het er over eens: Molem001.jpggeen discriminatie is erger of minder erg dan een andere. Samen tegen stigmatisering en uitsluiting en voor een wereld van gelijkwaardigheid...!

Alles werd gefilmd en was in real time te volgen via computer. Alle partners en ook het Minderhedenforum en Amnesty International verspreidden actief de uitnodiging om dit toch wel unieke gebeuren te volgen. Tegelijkertijd werd het gestreamde atelier gefilmd.

Dit project werd gerealiseerd tijdens de “Internationale Vrouwendag” in de Vaartkapoen, georganiseerd door Caleidoscoop/De Vaartkapoen in samenwerking met Merhaba vzw en de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (Sésame), Zinnema, Bambou Vert, Centre Communautaire Maritime (CCM), vzw  Part 123 en Toxic Lesbians (Madrid).

Klik hier om om het project te bekijken.

Léonard, onze weigerambtenaar

Henk Krol002a.jpgTwee aanleidingen voor dit artikel: de taartenslag tegen Léonard en een feestje in Nederland.

Op 1 april vierden de Nederlanders dat tien jaar geleden het burgerlijk huwelijk opengesteld werd voor lesbische- en homoparen. In de Gay Krant zet hoofdredacteur Henk Krol (foto) terecht een feestneus op. Hij was een van de eersten om aan de kar te trekken. Intussen werd het Nederlandse voorbeeld gevolgd door België, Spanje, Canada, Zuid-Afrika, Noorwegen, Zweden, Portugal, IJsland, Nepal, Argentinië, het Britse Kanaaleiland Jersey, de Amerikaanse staten Massachusetts. New Hampshire, Connecticut, Iowa, Vermout, Maine en Washington DC en in Mexico de districten Coahuila en Mexico Stad. In andere landen kwam er een geregistreerd partnerschap.

Keerzijde van de medaille: In meer dan 70 landen staat op homoseksualiteit een gevangenisstraf of de doodstraf, vaak om religieuze redenen. In onze kontreien stelden we een tegenoffensief proces leonard,katholiek,noord amerika,huwelijk,goeie clipsvast. Henk Krol is teleurgesteld in de Nederlandse politiek omdat de Kamer een al jaren klaarliggende motie om weigerambtenaren te verbieden, nog altijd niet heeft aangenomen. Weigerambtenaar is de term die gebruikt wordt om een ambtenaar van de burgerlijke stand aan te duiden die weigert om partners van het gelijke geslacht te huwen. Henk Krol legt uit waar de knoop ligt: "Er is een bijna Kamerbrede meerderheid die voor de motie van PvdA, VVD en D66 is, maar omdat de vorige én huidige coalitie afhankelijk is van de (gedoog-)steun van ChristenUnie en SGP, wordt de stemming steeds maar weer uitgesteld. Daar gaat een sterk negatief signaal van uit. Aan de ene kant roept de politiek dat homoseksualiteit volstrekt normaal is en aan de andere kant geeft ze zelf aanleiding om homo's juist anders te behandelen. Dat signaal wordt door homofoben dankbaar aangegrepen en misbruikt." Dat soort gijzelingen door (extreem-) rechtse partijen is ons totnogtoe bespaard gebleven omdat men steevast geweigerd heeft met het Léonard_taart001.jpgVlaams Belang bestuursakkoorden af te sluiten.

Onze weigerambtenaar kreeg taart

Wij hebben hier in België onze eigen versie van de weigerambtenaar. Zijn naam is André-Jozef Léonard. Hij noemt homoseksualiteit tegennatuurlijk en wil het huwelijk weigeren aan koppels van hetzelfde geslacht.  Hij schaamt zich er niet voor zijn mening en komt er te pas en te onpas mee naar buiten waardoor hij mensen ophitst om hun haat tegen holebi's en transgenders te uiten. Zijn macht is bijna onaantastbaar en zelfs verankerd in de grondwet. Een motie in de Kamer zal niet volstaan om hem tegen te houden. Hier is een rechtszaak het passende antwoord. We leven in een rechtsstaat en kunnen hem via de rechtbank corrigeren. Dat is niet alleen ons recht maar ook onze verdomde plicht tegenover iedereen die hij slachtoffer maakt van homofobie.

Bijdrage in de frontlinie

Homofobie is geen mening, homofobie is een misdaad. Een misdaad die jaarlijks vele slachtoffers maakt. Het past niet dat in een  beschaafd land - en eigenlijk over heel de wereld - dit soort crimineel gedrag gedoogd wordt onder het mom van het recht op vrije meningsuiting.  Het taartenoffensief van de studenten in Louvain-la-Neuve illustreert de woede en verontwaardiging die nog steeds leeft.

De klacht tegen Léonard zou wel eens het belangrijkste thema voor de komende jaren kunnen worden voor de holebitransgenderbeweging. Ze geeft ons de mogelijkheid om opnieuw in het offensief te gaan, zoals we eerder deden toen we vochten voor de afschaffing van artikel 372bis en de openstelling van het huwelijk. We kunnen er de beweging alert mee houden. Het is een strijd die in de rest van de wereld met aandacht zal worden gevolgd.  De beelden van de universiteitscampus van Louvain-la-Neuve gaan nu al de wereld rond. Mensenrechtenactiviste Eva Brems zei in 'Reyers Laat' van 8 april dat de strijd voor holebirechten in de frontlinie van de mensenrechtenstrijd worden uitgevochten. Mogen we als Belgische beweging daar een 20090917767-Homo-Ehe-USA-_large.jpgbescheiden maar reële bijdrage toe leveren? Het zal gaan tijd worden mijn gedacht.

Indommelen of tijdig reageren?

Wat een indommelende beweging kan overkomen zien we in Californië. Daar werd een initiatief van extreem-rechtse christenen om het huwelijk via een referendum opnieuw te beperken tot heterokoppels door de beweging weggelachen. Het was een pijnlijk wakker worden de dag na de verkiezingen, waarbij een meerderheid van de bevolking zich voor 'Proposition 8' had uitgesproken. Je moet niet veel opmerkingsgave hebben om te zien dat ook in België een nieuwe opstoot van conservatieve en homofobe refleksen tot de mogelijkheden behoort. We hebben hier nog geen weigerambtenaren en we willen dat zo houden.  Daarbij is de aanval de beste verdediging.

Immanent.be

Op 3 april kwam de organisatie Immanent voor het eerst samen. Het is een coalitie van alle activisten die in de proces leonard,katholiek,noord amerika,huwelijk,goeie clipsloop van 2010 al actie voerden tegen Léonard, aangevuld met nieuwe mensen. Ze hebben zich verenigd om de klacht van Jean Marie de Meester te ondersteunen en er ruchtbaarheid aan te geven.Je kan Immanent steunen. Door de website te promoten en de sticker te verspreiden. Je kan ook een deel van Immanent worden, door actief mee te werken. Zo maken we een brede beweging die zich keert tegen Mgr. Léonard, 'Belgisch Homofoob nummer één' . Immanent zal de komende maanden initiatieven ontwikkelen om daar vorm aan te geven.

Je kan stickers bestellen door een mailtje te sturen naar immanent@skynet.be met je naam/adres en het aantal stickers dat je nodig hebt.

Bekijk de website van de campagne tegen Proposition 8

05-04-11

Asiel Helpdesk gelanceerd

Asylum-seekers-Asylum-see-001.jpgÇavaria en de Holebifoon gaan van start met een helpdesk over asiel, gericht naar professionelen en vrijwilligers die hulp en begeleiding bieden aan mensen die bescherming zoeken tegen vervolging op basis van hun seksuele oriëntatie of genderidentiteit. Naast de helpdesk is er een website met informatie over het thema. 
 
Kenneth Mills (foto onder) van çavaria: "Het aantal asielaanvragen op basis van seksuele geaardheid, stijgt. In 2006 gebeurden 116 van zulke aanvragen. In 2009 waren dit er 362. In 2010 waren dit er 522. Çavaria wil met het project tegemoet komen aan een reële nood aan correcte info, om onder meer te vermijden dat wie echt bescherming Kenneth Mills001.jpgnodig heeft, onterecht uitgewezen wordt door misverstanden of een gebrek aan juiste informatie over de situatie van LGBT's in andere landen."

Netwerken

Professionelen (advocaten en begeleiders van asielzoekers) en vrijwilligers kunnen op de website zoeken naar relevante info over de leefwereld van LGBT-asielzoekers. Kenneth Mills: "De website is opgevat als een wiki: een website die constant aangroeit. Professionelen en organisaties kunnen hun eigen expertise toevoegen aan de website. Ze kunnen er ook netwerken. Wie meer specifieke hulp nodig heeft kan dinsdag tussen 14u en 16u bellen naar het nummer van de Holebifoon met vragen over concrete dossiers of naar doorverwijsmogelijkheden."
 
Çavaria wordt voor dit project ondersteund door WISH, Fedasil (AHHA-project) en het Europees Vluchtelingenfonds.
 
Website

Bellen: dinsdag tussen 14u en 16u naar Holebifoon 0800- 995 33

20:54 | Permalink | Tags: cavaria, asiel |  Facebook |

01-04-11

Falko zaait paniek bij jonge holebi's

voer sleutelwoorden in

"Falko rolmodel? Niet voor elke homojongere" kopt De Standaard vandaag. De jongerenbeweging Wel Jong Niet Hetero krijgt kritiek, omdat ze Falko uit 'Idool' naar voren schuift als rolmodel. Opmerkelijk genoeg komt die kritiek in de eerste plaats van holebi-jongeren zelf. Want: niet elke homo is een janet, redeneren ze.

Michiel Vanackere van Wel Jong Niet Hetero reageert: "We hebben Falko niet voren geschoven omdat hij verwijfd is. Wel omwille van zijn zelfvertrouwen. Hij is homo en hij is daar trots op. Anderen kunnen een voorbeeld aan hem nemen. We zijn heel blij met de grote diversiteit binnen de holebi's. Ze zijn niet allemaal heel vrouwelijk en niet allemaal heel mannelijk. De meesten zitten ertussen." Het klinkt bijna verontschuldigend. Tijd dus voor een injectie janetterigheid. Onderstaande tekst werd geschreven in 1978 maar heeft nog weinig aan kracht verloren. Niet voor gevoelige zielen. Lezen op eigen risico. En kom achteraf niet klagen dat u naar make-up begint te verlangen.

biancacastafiore.jpgHa, 'k lach bij 't zien van m'n schoonheid in dees' spiegel

Een flesje nagellak kan heel bedreigend zijn. Een simpel janetje volstaat om de rest van het café het gevoel te geven dat ze verplicht worden zich volgens nieuwe normen te gedragen. Vrijheid, blijheid, maar waarom zit je te provoceren?

Even een ideologisch lesje. Mannen hebben het voor het zeggen in deze maatschappij. Wij zitten allemaal opgescheept met een allesoverheersende en onderdrukkende mannencultuur. Onze gedragingen, gevoelens en verlangens hangen samen met het hebben van een lul of een kut. Niet alle mannen zijn gelijk: een aandeelhouder heeft meer macht dan een gastarbeider. Niet alle vrouwen zijn gelijk: de vrouw van een aandeelhouder heeft meer macht dan de vrouw van een gastarbeider. Vrouwen ontlenen hun status aan de 'lieve' echtgenoot. Er is een mannencultuur en een vrouwencultuur; er is een mannengedrag en een vrouwengedrag. Het onderscheid handhaven tussen beide culturen en gedragingen is noodzakelijk om het overheersende mannengedrag en de onderdrukkende mannencultuur te kunnen rechtvaardigen. Als je macht hebt moet je jezelf en de anderen duidelijk kunnen maken waarom precies jij die bezit en de anderen niet. Men stelt het dan voor alsof mannen koel, rationeel, leidinggevend, veroverend, enz. 'zijn', terwijl van vrouwen gevoeligheid en passiviteit wordt verwacht.

"Homoseksualiteit is een ziekte"

Als mannen met mannen vrijen en vrouwen met vrouwen, wordt dat zorgvuldig opgebouwde systeem voer sleutelwoorden inautomatisch op losse schroeven gezet. Homoseksualiteit toont dat 'mannelijke' en `vrouwelijke' gevoelens niet enkel bij het andere geslacht te vinden zijn. Voor 'normalen' is dat natuurlijk onbegrijpelijk. Al hun verhalen en vooroordelen hebben daarom enkel als functie ons binnen hun systeem te verklaren. Ook bij janetten zoeken zij het mannetje en zijn wijfje. Het mannetje neukt en het wijfje laat zich neuken. Janetten met een niet-mannelijk uiterlijk of gedrag zijn 'verwijfd', 'gedegenereerde mannen of karikaturen van de vrouw'. Zo willen ze ons weer inkapselen. Maar zo eenvoudig is het niet. Verwijfd gedrag toont aan dat mannen niet noodzakelijk 'mannelijk' zijn, dat het systeem van mannelijke overheersing niet onvermijdelijk is. Dit is bedreigend. Vandaar de spot, de agressie, "Homoseksualiteit is een ziekte."

Een nicht als een kathedraal

Het kan voor mannen erg geestig en spannend zijn zich op te tutten. We vinden het een conseqentie van onze bevrijdingsstrijd dat we met ons eigen lijf experimenteren. Bevrijding kan ook lustzoekend zijn. We willen onze homoseksualiteit creatief maken. We zoeken een homo-identiteit die verankerd is in onze verlangens en lusten, woede en verzet. Alle manieren om zich als homo te manifesteren zijn goed. Degenen die menen dat wij verwijfd gedrag verplicht willen stellen, projecteren enkel hun eigen angsten.

Het zou simplistisch zijn te denken dat wij de onderdrukking door de heteromaatschappij zomaar buiten de deur kunnen houden. Wij geven deze onderdrukking door. Het meest zielige voorbeeld hiervan vind je bij de traditionele homo(fielerige) groepen die — oppervlakkig als altijd — hun spot en agressie juist naar de ergste slachtoffers van de heterodictatuur richten. Deze groepen hebben een analyse, tegengesteld aan de onze. Verwijfdheid en verwijfde homo's zijn bij hen de oorzaak van vooroordeel en onderdrukking. Hun `strategie' is voer sleutelwoorden iner dan ook op gericht om elke homo te verbieden met zijn kont te draaien. Zij zien homobevrijding als een voorlichtingsactie. Als we dat als uitgangspunt zouden nemen, richten wij ons voor de zoveelste keer op de hetero's.

Verklaringen en verontschuldigingen

Het interesseert ons geen barst dat wij de vooroordelen versterken. De vooroordelen tegenover janetten zijn het gevolg van de problemen die hetero's hebben met hun eigen opgefokte mannelijkheid of vrouwelijkheid. Zij hebben daar moeilijkheden mee, niet wij. Wij willen met hun rituelen' geen rekening houden. De normaliteit is voor ons geen oriëntatiepunt. Nogal wat hetero's hebben iets aan onze kranten, onze uitspraken en onze acties en dat is dan meegenomen. Toch doen wij dit alles in de eerste plaats om onszelf en andere janetten te activeren en sterker te maken. Onze onderdrukking kan enkel afgebroken worden naarmate ons homoseksueel zelfbewustzijn groter wordt. Met al deze strijdbare taal — wij zijn nochtans ontzettend lieve, zachte en tedere jongens — zijn wij een beetje van het onderwerp verwijfdheid afgedwaald. Wij beginnen te beseffen hoeveel we bij onszelf en bij anderen onderdrukken door niet-mannelijk gedrag steeds maar te verstikken onder verklaringen en verontschuldigingen.

Wij hebben gekozen voor een lustvolle janetterie. Als dat te radicaal wordt genoemd, betekent dit enkel dat we de zwakke plekken hebben geraakt in het systeem dat ons onderdrukt.

Laat de paniek maar om zich heen grijpen.

De Rooie Vlinder, mei 1978

jongeren,vrouwen

17:24 | Permalink | Tags: jongeren, vrouwen |  Facebook |