30-08-11

Eindelijk reactie op geweld in Brussel

lesbian_kiss_stop001.jpg

Wie de LGBT beweging een beetje kent zal de naam Outrage! (verontwaardiging) wel gehoord hebben. Het is sedert jaar een dag een militante groep  die in Groot Brittanië actie voert. In Brussel is een groep met dezelfde naam opgericht naar aanleiding van het homofobe geweld. Er was het incident met Bart, dat ruim de media haalde.  Zaterdag was het meer van dattum, dit keer waren Marleen en Veerle (niet op deze foto) het slachtoffer.

Emily Woestenenk, vriendin van de het koppeltje, vertelt het verhaal: "Gisteren werden 2 lieve meiden die ik ken, in elkaar geslagen. Ze liepen hand in hand, zoals wel meer koppeltjes dat doen. Ze liepen juist de hoek om van hun huis, toen een lafaard besloot dat lesbiennes in elkaar geslagen dienen te worden. Eén kwam er nog redelijk vanaf met een bloedneus, de ander werd met haar hoofd op de stoep gebeukt en heeft een gebroken neus. Ze konden daarna ontkomen aan de aanvaller en werden in een winkel opgevangen, ook door de politie. Dergelijk geweld moet uitgeroeid worden. Wat wordt er van een prachtstad als Brussel als een homo, lesbienne, biseksueel, transgender of wie zich dan ook als niet hetero identificeert, niet meer veilig is buiten zijn of haar eigen huis?" Het incident deed zich voor even na 10 uur aan de Vijfhoek in Brussel.

Outrage! reageert

Outrage_logo003.jpgOutrage! verstuurde naar aanleiding van de aanval op de twee meisjes haar eerste persbericht: "Er bestaat in dit land een goed wettelijk kader dat holebi’s in theorie beschermt. We moeten echter vaststellen dat dit in de praktijk geen garanties biedt. Wij vragen: 1/ dat onthaal door de politiediensten beter afgestemd wordt op deze problematiek. Hier worden reeds inspanningen geleverd in samenwerking met het Regenbooghuis, maar er is nog ruimte voor verbetering. 2/ meer politietoezicht op straat. 3/ blijvende aandacht voor homofoob geweld, zowel bij de LGBT-gemeenschap als bij het bredere publiek. 4/ dat het onderwijsmateriaal wordt aangepast aan de huidige maatschappelijke diversiteit. Outrage! en het Regenbooghuis blijven strijden voor een tolerant en veilig Brussel en rekenen op blijvende inspanningen van politie, justitie en politiek."

Samenwerking

Outrage_logo003.jpgOutrage! omschrijft zichzelf als volgt: "Wij zijn een Belgische, open gemeenschap, gebaseerd op de LGBT-gemeenschap, verenigd in de strijd tegen homofobie, discriminatie en geweld jegens ons. Wij streven er naar samen te werken met zowel verenigingen als individuen, en zullen onze rechten en waardigheid doen gelden door gerichte, politieke, radicale doch vreedzame actie te ondernemen, teneinde positieve verandering teweeg te brengen." De groep werkt nauw samen met het Regenbooghuis, de Brusselse koepelorganisatie voor Brusselse holebi- en transgenderverenigingen.

Geen overbodige luxe

Outrage_logo003.jpgOutrage! is nodig. Zowel vanuit de politieke wereld als vanuit de LGBT beweging werd op de homofobe incidenten immers heel lauw gereageerd. Pascal Smet, minister van Brussel, onderwijs en gelijke kansen (wat zou die man niet allemaal kunnen doen als er wat meer pit in zat!) deed niets behalve herhalen dat we aangifte moeten doen als we zoiets meemaken. Dat is nodig, maar wat gaat het beleid intussen doen? Het is alsof we eerst nog eens allemaal een formulier moeten gaan invullen om de statistieken te doen kloppen alvorens men er iets gaat aan doen. In de VS noemen ze dat: 'Red Tape', bureaucratie. Het probleem is gekend, maar er moeten nog wat 'formaliteiten' vervuld worden alvorens men maatregelen neemt. Zo zetten politici zichzelf uit de wind. Çavaria doet totnogtoe niet veel meer dan de minister napraten en weigert de politici voor hun verantwoordelijkheid te stellen.

Je kan kan meewerken met Outrage! Meld je aan op de facebookgroep, via contact@outrage.be of bij marjan@rainbowhouse.be

facebook_logo_klein.jpg
Het volledige dossier Brussel op deze blog. Het artikel in De Standaard. Een volledig overzicht van de persbelangstelling vind je op de facebookpagina.

22-08-11

Roze & Rood

 breivik_eiland001.jpg

De moordende vuurschoten uit het geweer van Anders Breivik waren niet tegen holebitransgenders gericht. Het had gekund. Net zoals de meeste extreem-rechtse politici heeft hij een hekel aan wat hij noemt: de ‘hysterie in de media, de afgelopen 20 jaar, over alles wat gay is’. Hij schrijft: “Vaak worden homo’s positief gediscrimineerd en daarmee worden hetero’s dus indirect gediscrimineerd, zowel door de politiek als door de media. Deze verheerlijking van bepaalde bevoorrechte groepen is te ver doorgeslagen.”   

Breivik koos linkse jongeren als doelwit. Roel mailde mij zijn reactie op mijn artikel over Breivik: "Breivik heeft 63 socialisten omgebracht en in deze aanslag ging het erom het linkse gespuis te vermorzelen. In zijn ogen is links verantwoordelijk voor de verloederde waarden in onze maatschappij. Daar lees ik geen woord over. Als linkse gast vind ik dat meer bedreigend dan het feit dat ik homo ben." 

Wat is links?

Links zijn betekent voor mij: opkomen voor een wereld waar racisme en homo/transfobie actief bestreden worden. De uitbuiting van de ene mens door de andere wordt er afgebouwd. De rijkdom wordt grondig herverdeeld. Dat zijn waarden niet helemaal niet populair zijn vandaag. Je wordt verondersteld tégen de Walen, de 'Vreemdellingen' te zijn. Wie woekerwinsten maakt op de beurs wordt ongemoeid gelaten. Wie een Ipod steelt mag zich aan strenge straffen verwachten.  

London_interview001.jpg

Dit interview met drie Britse jongeren maakt heel veel duidelijk.  

Stand up Comedian Nigel Williams maakt een staalharde analyse:

nigel-williams_c_ben.jpg

"Zet je tv aan: alles gaat om welke kleren je draagt en met welk merk van gsm je belt. Daarom hebben ze die luxeproducten ook gepikt. Eigenlijk weerspiegelen ze perfect de normen en waarden van deze maatschappij: iedereen voor zich en wie het meeste kan stelen is de beste. De machtigste mensen van onze samenleving zijn bijna zonder uitzondering ordinaire dieven: kijk naar de speculanten en bankiers, kijk naar de Britse politici die hun tweede of derde huis lieten opknappen op kosten van de belastingbetaler. Wie zijn zij om te zeggen dat je geen paar sportschoenen mag pikken? Als de Camerons van deze wereld over waarden en normen beginnen, moeten ze beginnen met zichzelf. Zijn ze tegen geweld? Waarom gooien ze dan bommen op de kop van Irakezen? Neen, ze zijn tegen geweld als het tegen hen gericht is." 

Linkse holebitransgenders moeten spreken

De maatschappij gaat naar rechts. Wat tien jaar geleden links was, is voor velen nu 'extreem-links'.  Ik kreeg een mail van iemand die schreef: "Ik kan best begrijpen dat het niet fijn is om altijd als onredelijke fanaticus afgeschilderd te worden, gewoon omdat je sympathisant bent van een communistische partij." Dat is inderdaad niet fijn. Linksen krijgen steevast op hun kop als ze aan hun principes blijven vasthouden. Het is daarom belangrijk dat linkse holebi's en transgenders elkaar blijven vinden en steunen. Nu meer dan ooit moeten linkse mensen spreken. 

Rudolf-Brazda-300x237.jpgVorige week overleed Rudolf Brazda. Hij was homo en overleefde de concentratiekampen van de nazi's. Hij nam zijn verantwoordelijkheid op. Hij bleef getuigen tot aan zijn dood over de gruwel die het nazisme de mensheid heeft aangedaan. Het nazisme kwam niet uit de lucht vallen. Het was het antwoord van de grote industriëlen en bankiers op de opstandigheid van het volk. Hier komen de roze en de rode lijn samen. Socialisten, communisten en holebi's zaten er samen in de vernietingskampen, elk met hun eigen driehoek. Roze en rood. Paul stuurde me twee gedichten die hij schreef na een bezoek met zijn leerlingen aan een concentratiekamp. 

roze driehoek_kampkostuum_2.jpg

Roze

(bij een reis met leerlingen naar Auschwitz – 1)

 

Was ik veertig jaar eerder geboren

in het land van Magnus Hirshfeld en Klaus Mann,

ik had hier misschien het leven verloren,

een roze driehoek op mijn borst geplakt -

 

welke man verlangt nog de schoonheid van een man

als die uitgemergeld, door zichzelf bekakt,

strompelend in klompen, niet meer glimlachen kan

 

en toch, het geslachtsorgaan blijft niet altijd onbewogen

als vijf mannen in één bed liggen opeengepakt

en liefheid straalt zelfs in uitpuilende ogen…

 

Ja, ik weet wel, het is al zo lang geleden

en toch vraag ik dat jullie nooit vergeten

want herhaling werd bij ons tot nu vermeden,

maar niet overal en bij ons slechts ten dele.

 

We leven in een land en een tijd

waar mannen met elkaar zijn getrouwd

doch jonge holebi's nog altijd

op de speelplaats worden uitgejouwd

 

en juist daarom, hoe dan ook -

laten we het leven blijven zien in roze.

 

rode driehoek_kampuniform001.jpg

Rood

(bij een reis met leerlingen naar Auschwitz – 2)

 

Was ik veertig jaar eerder geboren

in het land van Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg,

ik had hier misschien het leven verloren,

een rode driehoek op mijn hart gedrukt -

 

welke mens strijdt nog voor de gelijkheid van mensen

als die, de soepkom uit hun handen gerukt,

enkel de dood of zichzelf als kapo wensen

 

en toch, er wordt nog altijd gefluisterd over opstand, 

het buiten smokkelen van een foto is al gelukt

en slechts één kameraad erdoor in de oven beland…

 

Ja, ik weet wel, het is al zo lang geleden

en toch vraag ik dat jullie nooit vergeten

want herhaling werd bij ons tot nu vermeden,

maar niet overal en bij ons slechts ten dele.

 

We leven in een land en een tijd

waar een leraar in de les zedenleer

ongestraft een linkse visie belijdt

doch geen leerling volgt hem meer

 

en juist daarom, hoe dan ook - 

laten we blijven dromen van het grote avondrood.

_________________________________________________

Lees ook: De crisis van het kapitalisme: een andere economie is noodzakelijk én mogelijk

 

 

 

18:23 | Permalink |  Facebook |

18-08-11

Pleitbezorger 'Hetero Pride' vangt bot

Brasil_pride001.jpg"Waarom organiseren jullie een pride voor homo's? Wij doen dat toch ook niet voor hetero's?" Het is een vraag die je wel eens voor de voeten gegooid krijgt als militant holebitransgender. Het was bijna zover in Brazilië.

In Sao Paulo (Brazilië), de grootste stad van Zuid-Amerika, kwam Carlos Apolinário (foto) met dat idee opzetten. Hij zetelt in de gemeenteraad voor een conservatieve fractie die zich laat inspireren door evangelische groepen (het soort van groepen dat in Afrika homofobe boodschappen gaat verspreiden). Hij pleitte voor een 'Heteropride' als 'tegengewicht' voor de "excessen en privelegies" die de LGBT's zouden genieten. Hij vond de derde zondag van december een geschikte dag om te worden uitgeroepen tot de jaarlijkse "dag van heteroseksuele fierheid".  Een optocht wou Apolinário niet. Hij zag het eerder als een "symbolisch gebaar om de morele erosie in Brazilië tegen te gaan". 

Carlos Apolinário001.jpgWaarom niet?

Zo bruin zou hier alleen Alexandra Colen het kunnen bakken, al heb ik nog geen aanwijzingen dat ze iets in die zin van plan is. De Brazilliaanse LGBT-beweging beschuldigde Apolinário ervan "de juiste zaak van de LGBT neer te willen halen" De beweging wees erop dat - in tegenstelling met holebitransgenders - hetero's niet als dusdanig worden gediscrimineerd. Je hoeft weinig fantasie te hebben om te weten wat soort gespuis op dergelijke manifestatie zou afkomen en welke schade ze zouden aanrichten aan holebi's en transgenders. Stel je maar eens voor dat enkele duizenden homofoben samen een stad onveilig maken. Je zou er nog kunnen aan  toevoegen dat een LGBT-pride niet tégen, maar voor een aantal zaken is: grotere zichtbaarheid, gelijke rechten, solidariteit. 

Gilberto Kassab001.jpgDe burgemeester zegt neen

Dat is gelukkig ook de mening van burgemeester Gilberto Kassab (foto). Hij verwees het voorstel naar het rijk van de absurditeiten en merkte op dat zo'n dag enkel een tribune zou verlenen aan homofobie. "De grote meerderheid van de bevolking is heteroseksueel" onderstreepte hij: "Slachtoffers van heterofoob geweld bestaan niet". Een LGBT-groep in Bahia deed opmerken dat het aantal vermoorde holebi's en transgenders de voorbije vijf jaar verdubbeld is. 

De machtige conservatieve kerk 'Assembleias de Deus' gaat nu proberen het voorstel op nationaal niveau door te drukken.

Bron: E-llico.com  17/08/2011

15-08-11

Roze Belweek zoekt M/V

We hebben niet allemaal de poen om ons op onze oude dag te laten omringen door jongemannen en de bijpassende zorg.  Dit zinnetje om onderstaande foto te verantwoorden maar eigenlijk wil ik het hebben over de eerste roze belweek in de belgische geschiedenis.

pascal smet,cavaria

In Nederland kennen ze het al een tijdje. Het stond ook al enkele jaren op het verlanglijstje van çavaria en nu is het eindelijk zover: van 24 september tot 1 oktober wordt de eerste roze belweek georganiseerd.

Officieel klinkt het zo: "Vlaams minister van Gelijke Kansen Pascal Smet  wil met  de Roze Belweek een beter zicht krijgen op de gevoeligheden en belevingswereld van roze ouderen. Hij gaf çavaria de opdracht om deze week op het getouw te zetten. Een spraakmakende  campagne vooraf moet het thema in de kijker plaatsen en roze ouderen en hun omgeving overhalen om hun stem te laten horen. We moedigen roze ouderen - maar ook hun vrienden, familie en hulpverleners - aan om moeilijkheden, vragen en (positieve) ervaringen te signaleren via het gratis nummer van de Roze Belweek: 0800-99 533. Wie wil kan ook mailen of chatten  met getrainde vrijwilligers. Zij zullen gedurende de laatste week van september een luisterend oor bieden." Aldus Chloé Lenaerts (foto) van çavaria in een mailtje.

Het is de bedoeling de informatie te verwerken tot een aanzet naar een beleid op maat voor roze ouderen in en buiten de zorginstellingen.

pascal smet,cavariaVrijwillig(st)ers gezocht

Het mag niet veel kosten en dus worden er vrijwilligers gezocht. Echt veel tijd vraagt het niet: Je volgt 1 trainingsbijeenkomst van een dagdeel  (eind augustus) en 1 vrijwilligersvergadering aan het begin van de belweek. Je kan één of meerdere telefoondienst(en)  tussen 24/09/2011 en 1/10/2011 opnemen.

Elke vrijwillig(st)er kan van thuis uit de telefoon beantwoorden  mits er een toegang tot het internet en een telefoonlijn/gsm beschikbaar is. Je onkosten worden vergoed. Ook een 'bedankmoment' is voorzien. Wat wil een mens nog meer?

Voor vragen en kandidaturen mail of bel je naar Chloé Lenaerts, coördinator van de Roze Belweek.  09/223 69 29 -  chloe.lenaerts@cavaria.be

20:48 | Permalink | Tags: pascal smet, cavaria |  Facebook |

11-08-11

Een debat met Kocak

Rode Cantus_animo.jpgZaterdag 13 augustus ben ik uitgenodigd door Animo Kapellen voor een van hun 'Rode Cantussen' waar niet alleen een flink stukje gezongen gaat worden maar ook van gedachte gewisseld over de Arabische lente en homoseksualiteit en islam. 

Ook uitgenodigd is Selahattin Kocak (foto) sp.a-schepen in Beringen. U kent hem misschien van TV-spelletjes zoals De Slimste Mens ter Wereld. Ik ken hem via Facebook. Zaterdag ontmoeten we elkaar voor het eerst. Ik kijk er naar uit en heb alvast het hoofdstuk over homoseksualiteit in zijn boek "Wie is er bang van de islam" herlezen. Alweer een van die boeken die U heeft uitgeleend en nooit terugkregen? Geen nood, U vindt de tekst hieronder. Ik geef ook nog enkele links naar artikels die ik zaterdag ter sprake wil brengen.

Selahattin002.jpg

Hou er rekening mee dat de informatie over de katholieke kerk verouderd is want het boek is uitgegeven vooraleer Mgr. Léonard zijn ding begon te doen.  Sommige tussentitels zijn door mij toegevoegd. De titel van zijn tekst liegt er alvast niet om.

De islam is homofoob

Dat is een moeilijk te ontkrachten vooroordeel. Laat ik beginnen met te stellen dat een homoseksuele moslim even zeldzaam is als een vleesetende vegetariër. Met andere woorden: het kan eigenlijk niet bestaan. Ik heb moeite met die term. Je kan niet tegelijkertijd een aantal regels uit de islamitische leer aan je laars lappen én zeggen dat je de beste leerling uit de klas bent. Net zoals alcohol en varkensvlees verboden zijn, laat de islamitische levensvorm homoseksuele betrekkingen ook niet toe. Er bestaan wel homoseksuele Turken en homoseksuele Marokkanen, maar geen homoseksuele moslims. 

Hoewel er een waaier aan houdingen te ontwaren valt, beschouwen de meeste moslims homoseksualiteit niet evenwaardig aan heteroseksualiteit. Veel moslims hebben moeite met homoseksualiteit en bekijken het als een keuze. Homoseksuele neigingen zijn ingefluisterd door djinn (kwade geesten), invloed uit de media of menselijk contact. Moslimgeleerden schrijven ouders zelfs voor om hun kinderen vanaf tien jaar niet in hetzelfde bed te laten slapen om homoseksuele experimenten te voorkomen. 

Benedictus.jpgDe katholieke kerk is homofoob 

Maar ik wil hier wel even benadrukken dat ook de katholieke kerk geen homoseksualiteit toelaat. Kijk maar naar het standpunt van de paus over die kwestie. In zijn eindejaarstoespraak van 2008 zei Benedictus XVI nog dat homoseksualiteit en transseksueel gedrag "een vernieling van Gods werk" zijn. Onder druk is hij afgestapt van het idee dat homoseksueel gedrag een `zonde' is, maar het is volgens hem nog wel "een min of meer sterke tendens die naar een intrinsiek moreel kwaad neigt". Dat staat te lezen in zijn brief aan de bisschoppen van de katholieke Kerk over de pastorale zorg voor homoseksueel geaarde personen uit 1986. De paus uit ook geregeld kritiek op de landen die het huwelijk hebben opengesteld voor homoparen en de landen waar een speciaal partnerschap voor homo's werd ingevoerd zoals in Amerika en Engeland. En wat met onze homopastor Rudy Borremans? Die wordt nog altijd niet erkend door het Vaticaan. Ik denk dat er trouwens geen enkele religie in de wereld onverdeeld positief staat tegenover homoseksualiteit. 

Homoseksualiteit in de Koran  

De Koran geeft in verschillende ayat (koranverzen)  aanleiding om homoseksualiteit te veroordelen. Die citaten zijn voor veel moslims een reden om deze geaardheid te verbieden. Een aantal voorbeelden:

'Jullie komen vol begeerte tot mannen in plaats van tot vrouwen. Ja, jullie zijn overmatige mensen. Het antwoord van zijn volk was slechts dat zij zeiden: 'Verdrijf hen uit jullie stad, want zij zijn mensen die zich rein houden.'" (8:81-82)

Koran003.jpg"Zullen jullie tot de mannen onder de wereldbewoners gaan? En echtgenotes God voor jullie geschapen heeft verwaarlozen. Ja zeker, jullie zijn mensen die overtredingen begaan. Zij zeiden: Als jij niet ophoudt, Loet, dan behoor jij bij hen die verdreven worden.' Hij zei: 'Ik behoor tot hen die jullie handelwijze verafschuwen." (26: 165-168)

"Zullen jullie uit begeerte tot de mannen gaan in plaats van tot de vrouwen? Zeker, jullie zijn mensen die niets weten. En het antwoord van zijn volk was slechts dat zij zeiden: 'Verdrijf de familie van Loet uit jullie stad, want zij zijn mensen die zich rein houden.' Toen redden wij hem en zijn familie, behalve zijn vrouw; Wij hebben verordend dat zij tot de achterblijvers behoorde. En Wij lieten regen op hen vallen; slecht was die regen voor hen die gewaarschuwd waren." (27: 55-58)

In de Korancitaten worden de homoseksuelen wel niet gestenigd of vermoord, wat tot op vandaag in sommige islamitische landen wel gebeurt. De `reine' mensen wordt gevraagd om uit de stad te trekken en zich zo ver mogelijk van de homoseksuelen te houden. God straft de homo's op zijn manier, maar die straf wordt niet gespecificeerd. 

Jongeling001.jpgJongelingen in het paradijs 

Sommige theologen menen dat er in de Koran toch enkele passages staan die wijzen op een tolerantie ten opzichte van homoseksualiteit, maar volgens moslimgeleerden is dat een 'Hineininterpretierung'. In sommige ayat wordt beschreven dat in het paradijs jongens zullen zijn die mooier zijn dan de mooiste parels. "God beloont hen, omdat zij geduldig hebben volhard, met een tuin en met zijde. Daarin liggen zij achterovergeleund op ligbanken terwijl zij er geen zon en geen kou zien. De schaduwen zullen er dichtbij zijn en de vruchten hangen er voor het grijpen. Een kelk van zilver wordt bij hen rondgegeven en bekers die van kristal zijn, van zilverwit kristal, die zij precies vol hebben geschonken. En daar krijgen zij uit een beker te drinken waarin gember is bijgemengd uit een bron daar die Salsabiel heet. En bij hen gaan altijd jong blijvende jongelingen rond. Waar jij hen ziet denk je dat zij rondgestrooide parels zijn. En wanneer jij het ziet dan zie jij gelukzaligheid en een grote heerschappij. Zij hebben kleren van groene zijde en brokaat aangetrokken en dragen armbanden van zilver en hun Heer geeft hun zuivere drank te drinken. Dit is als beloning voor jullie en jullie worden bedankt voor wat jullie hebben nagestreefd." (76:12-22)

In verschillende vertalingen wordt het woord jongelingen door 'jongens' vertaald, maar vertaler Fred Leemhuis heeft het hier volgens mij bij het rechte eind door 'jongens' als jongelingen te vertalen, waardoor het woord zowel vrouwelijk als mannelijk kan zijn. Deze passage moet symbolisch begrepen worden. En zelfs als homoseksualiteit in het paradijs zou toegelaten zijn, is dat nog geen vrijbrief om op aarde, waar zonden wél bestaan, te doen wat in de hemel toegelaten zou zijn. Allemaal een beetje dubbel dus. 

Jeddah, Saudi Arabia001.jpgImmoreel? 

In de Hadith (overlevering)  vind je ook een aantal voorschriften over homoseksualiteit en het taboe daarover: "Als iemand van jullie zich schuldig maakt aan enige immoraliteit is het beter dat het verborgen blijft achter Gods gordijn. Maar als hij het ons onthult, zullen wij zeker Gods wet op hem toepassen." (Maududi 3:305)

"De dienaar die de fouten van een ander in het verborgene houdt, diens fouten zullen door God in het verborgene blijven op de dag des oordeels"(Muslim 6267) "Iedere moslim wordt de veiligheid gegarandeerd, behalve zij die het verborgene openbaar maken. Zoiets kan zijn als iemand 's nachts iets heeft begaan en 's morgens, als God je gesluierd heeft, te zeggen: `Oh zo-en-zo! Ik deed gisteren dit-en-dat. Gods sluier weg te halen in de morgen nadien, nadat God je gesluierd had in de avond ervoor" (Bukhari 5721)

In deze verzen staat te lezen dat immoraliteit - waaronder homoseksualiteit zou kunnen vallen - oogluikend wel kan worden toegestaan als het in het verborgene gebeurt, waar niemand het kan zien. Maar het mag zeker nooit openlijk worden beleefd. 

Homoseksualiteit en islam wereldwijd

In bepaalde delen van de wereld worden ook vandaag nog homoseksuelen vervolgd in naam van de islam. Anaal verkeer - meer algemeen sodomie - blijft op veel plaatsen een serieuze misdaad, zowel tussen hetero- als homoseksuelen. Op homoseksualiteit stond in 2003 nog de doodstraf in de volgende islamitische landen: Iran, Jemen, Mauritanië, Nigeria, Saoedi-Arabië, Soedan en de Verenigde Arabische Emiraten. In Bangladesh en op de Malediven staan homo's levenslange gevangenisstraffen te wachten.

Turkish20110119.jpgMaar in sommige Turkstalige islamitische landen verloopt de homo-emancipatie juist relatief goed. Zo werd op 1 april 2006 de eerste homobar in Alanya, een badstad in het zuiden van Turkije, persoonlijk door de burgemeester geopend, In Istanbul en de meeste andere Turkse steden vind je al jaren homobars, die soms de wind mee en soms de wind tegen hebben van de lokale overheden. 

In Ottomaanse literaire kringen was het schrijven over homoseksualiteit geen zonde. Het Ottomaanse leger gedoogde homoseksualiteit en gebruikte in de frontlinie zelfs frequent homoseksuele knapen die weliswaar van Griekse origine waren. Er was immers gebleken dat homo's in een oorlogssituatie veel harder voor elkaar vochten dan gewone soldaten. 

Tolerant Turkije 

Turkije kent vandaag een van de hoogste percentages transseksuelen. Veel Turkse tv-presentatoren, schrijvers en filmregisseurs zijn openlijk homoseksueel of verwerken homoseksualiteit in hun werk. Tegenwoordig worden almaar vaker homoseksuelen door Turkse rechters in het gelijk gesteld en is homoactivisme niet meer verboden. Ook in de meeste andere Turkstalige landen, zoals Azerbeidzjan, Kazachstan en Kirgizië is homoseksualiteit niet verboden. In Oezbekistan en Turkmenistan is alleen homoseksueel gedrag tussen mannen verboden en gelden milde straffen.

België

Hoe zit het in ons land? In Vlaanderen verloopt de aanvaarding van homoseksuele allochtonen van moslimorigine in elk geval erg moeizaam. Homoseksualiteit wordt hier zelden openlijk beleefd uit schrik om uit de moslimgemeenschap gesloten te worden. Heteromoslims laten hun afkeer tegenover homoseksuelen vaak ook duidelijk blijken. Maar waarom willen holebi's per se erkend worden als religieuze holebi's? Ik heb al heel vaak gesprekken gehad met holebiverenigingen en telkens vragen ze me om hun geaardheid aanvaardbaar te helpen maken in de islamitische gemeenschap. Het spijt me oprecht, maar dat zal niet lukken. Push het dan ook niet.

Naar een wapenstilstand? 

Mijn eigen standpunt ten aanzien van homoseksualiteit is `live and let live'. Ik pleit ervoor dat homoseksualiteit als samenlevingsvorm wordt aanvaard en wettelijk wordt gelijkgeschakeld. Maar ik ben al heel blij als moslims holebi's gewoon dulden en met rust laten, dat ouders de homoseksualiteit van hun kinderen niet meer bestraffen en hen niet meer uitstoten. Een 'wapenstilstand' zou al prima zijn: dat er geen negatieve uitspraken meer worden gedaan over holebi's en dat ze niet meer worden aangevallen. Aanvaarden is al een stap te ver voor de moslimgemeenschap in ons land. 

silence002.jpg

Waarom moeten we nieuwe samenlevingsvormen ingang doen vinden in een eeuwenoud systeem dat totaal niet klaar is om die nieuwe vormen te aanvaarden? Religies zijn per definitie statisch en staan niet open voor plotse grote veranderingen. Wat we van hen wel mogen eisen, is dat ze die nieuwe samenlevingsvormen niet veroordelen of bekladden. 

Evolutie in verkort tempo 

Kijken we eens naar de maatschappelijke veranderingen die de katholieke Kerk de jongste decennia meemaakte. Nog geen twintig jaar geleden kon je niet voor het ACV werken als gescheiden vrouw. Tot het einde van de jaren 1990 moest je een doopbewijs kunnen voorleggen als je in een katholieke instelling wilde werken. Als je besliste om niet te huwen. maar samen te wonen, werd je nog niet zo lang geleden scheef bekeken. Die maatschappelijke evoluties zouden in de islamitische gemeenschap in verkort tempo ook moeten worden ingevoerd, mits een goede begeleiding. Ze moeten niet worden opgelegd, maar mensen moeten het willen uit overtuiging. Als ze beseffen dat ze door die veranderingen meer overlevingskansen hebben, creëer je meer goede wil.

Een anekdote ter afsluiting: een paar jaar geleden was ik de enige Beringse schepen die ja stemde voor de invoering van de federale wetgeving die pleitte voor de gelijkberechtiging van gehuwden en samenwonenden, ook tussen holebi's. Zelfs onze CD&V burgemeester stemde tegen met het argument "mijn achterban zal dit nooit aanvaarden". Daarop heb ik hem gezegd: "Mijn achterban zal dit nog minder aanvaarden, maar dit is federale wetgeving en wij moeten die als stad toepassen." Ik heb die stemming helaas verloren. 

Dat is mijn kijk op de maatschappij. Enkele van mijn beste vrienden zijn homo. Ik ben heel sterk voor de gelijkberechtiging van homo's in een staatsbestel. maar dwing religies niet om hen ineens in hun armen te sluiten. Als ze er al in slagen vreedzaam naast elkaar te leven, ben ik al erg tevreden. 

wie-is-er-bang-van-de-islam.jpg

Selahattin Kocak, "Wie is er bang van de islam", 2010, Borgerhoff & Lamberigts ISBN 9789089311146 NUR 740

Animo en IEV Kapellen organiseren De Rode Cantus, Een debat met barbecue. Onderwerpen: De Arabische Lente - Holebi’s en de Islam. Met Selahattin Kocak (SP.a) en Yvan Brys (Holebi activist). Zaterdag 13 augustus 2011. Adres: Kapelsestraat 174, 2950 Kapellen. Debat: 16u. Barbecue: 18u (Barbecue kost 12€. Inschrijven via storting op rekeningnummer 979-9444910-25). E-mail: thomasdezuttere@hotmail.co​m

Aanbevolen links 

Franse intellectuelen tegen homo- en transfobie - Alle artikels op deze blog waarin moslims ter sprake komen - Nederlandse Kerken presenteren verklaring tegen anti-homogeweld - Lijst van islamitische termen in het Arabisch 

18:00 | Permalink | Tags: moslim |  Facebook |

02-08-11

"We hebben ons steentje bijgedragen"

Brent_Didier001.jpg

Ook opvallend veel naar De Premiejagers gekeken vorige week? Didier Blokland en zijn goeie vriend B. (hij vroeg mij om zijn volledige naam niet te vermelden wegens het risico op homofobe reacties tijdens het solliciteren) leken onoverwinnelijk en het was dan ook voor velen een opdoffer dat ze er op donderdag 28 juli uitgespeeld werden. Voor alle ontroostbare fans en aanbidders (waartoe ik mezelf reken) dit interview met Didier.

Didier_sterilisatie001.jpgJullie kwamen heel gevat over. Werken jullie op de humor of gaat dat spontaan? Worden er veel quotes geknipt?

Didier: (die hier net het woord 'sterilisatie' gevonden heeft) Het verwondert veel mensen, maar de opnames van De Premiejagers lopen in één enkele take vanaf het begin tot aan de finale. Enkel voor dat laatste stuk wordt de opname 5 minuten stilgelegd omdat de setting wijzigt (stoelen worden weggenomen, ander camerastandpunt, enz.). Bruno Wyndaele heeft geen bindteksten en presenteert de ganse kwis uit 'de losse pols'. Ook de gesprekjes met de kandidaten gebeuren helemaal spontaan. Onze opmerkingen, antwoorden en grapjes zijn dus niet afgesproken of voorbereid. Het soort humor dat we daar lieten zien, is gewoon eigen aan ons. Voor onze vrienden en familie was dat alvast geen verrassing.

Presantator Bruno Wynendaele (foto) amuseerde zich duidelijk met jullie. Zijn er afspraken gemaakt over jullie coming-out? Hebben jullie daar zelf op aangedrongen?Brent_Didier_Bruno002.jpg

Didier: Van bij onze inschrijving hebben we ons getoond zoals we zijn: zonder complexen over onze geaardheid. Blijkbaar vielen we daardoor wel op. Maar we hebben niet de vraag gekregen of en hoe daarover moest gesproken worden. Met Bruno Wyndaele was er meteen een spontane 'klik' op vlak van humor en daar hebben we gewoon wat mee gespeeld. Dat we op die manier een etiket als 'gay' opgeplakt kregen, stoort ons niet. Ook al is dat op zich maar een deel van onze persoonlijkheid.

Op Falko De Bolster kwam kritiek omdat hij met zijn vrouwelijke kantjes een verkeerd beeld van van homo's zou ophangen. Hoe zijn de reacties op jullie optreden en hoe reageer je op wat over Falko werd gezegd?

Didier: Falko leverde ons 10 seconden op in een finale, dus we zijn hem eeuwig dankbaar! We kennen Falko onrechtstreeks en zullen de laatsten zijn om kritiek op iemand te geven ook al is zijn stijl niet de onze. Ieder heeft zijn manier om zich uit te drukken. Iemand die op 17 jaar stevig genoeg in zijn schoenen (al dan niet met hakken) staat om zichzelf te zijn, verdient daarvoor alleen al respect.

Brent_Didier002.jpg

Wijzelf kregen enorm veel leuke en positieve reacties op onze verschijning op tv. Elke avond stroomden de sms'jes, berichten en vriendschapsverzoeken op Facebook toe. Ook op straat worden we regelmatig aangesproken door mensen die met plezier hebben gekeken. Als niet alleen wij, maar ook de kijkers, er plezier aan beleefden, kunnen we alleen maar blij zijn!

Kennen jullie de campagne van WJNH en wat vinden jullie ervan?

wjnh_janetmachogroot.jpg

Didier: Ja, we kennen de campagne wel die al een tijdje loopt. Om het met een woordspeling te zeggen: Niet alle holebi's zijn voor één gat te vangen!... Algemeen worden in de samenleving mensen in hokjes geduwd. Elke actie die kan helpen om dat beeld bij te stellen, is positief.

Het viel me op dat julllie het woord 'emancipatie' niet vonden. In hoeverre zijn jullie daarmee bezig?

Didier: Dat was in een finale en door de tijdsdruk durf je dan wel eens de meest voor de hand liggende dingen te vergeten. Emancipatie, in de meest brede zin van het woord, blijft natuurlijk een aandachtspunt. Of het nu gaat om rechten voor vrouwen, holebi's en transgenders, allochtonen of anderen, soms wordt te makkelijk aangenomen dat alles zomaar verworven is. 

Ook al zijn wij niet meteen degenen die op de barricades zullen staan roepen, met ons te tonen zoals we zijn, hebben we misschien ook ons steentje bijgedragen. Didier was trouwens ook lange tijd politiek actief bij CD&V. In 2001 was hij één van de jongeren die deze partij ervan overtuigde om 'ja' te zeggen tegen het homohuwelijk.

Hebben jullie veel aanbidders na jullie tv-optreden?

Didier: We hebben in elk geval sommige mensen de ideale openingszin gegeven: "Heb ik jou niet op tv gezien?

Didier_tv.jpgHet is natuurlijk leuk om even wat extra aandacht te krijgen, maar het is niet omdat we aan een kwisje op tv meededen, dat we meteen zoveel interessanter geworden zijn. Via onze fanpage op Facebook blijven we in rechtstreeks contact met wie ons wil volgen, zonder dat hen toegang tot ons persoonlijk profiel moesten geven. Zo blijft het voor iedereen fijn.

Hebben jullie nog plannen met de media?

Didier: Dit was een heel leuke ervaring en ook een kwis als 'De Pappenheimers' zou ons zeker liggen. We hebben onze kandidatuur doorgestuurd. We roepen binnenkort onze supporters misschien wel op om de mensen van Woestijnvis er van te overtuigen om ons een kans te geven. Ik heb ook 'Blokken' op mijn verlanglijstje staan. Maar geen van beiden wil iets professioneels in de media gaan doen. Ik heb al een mooie carrière bij Peugeot en B. start in september verdere studies aan de universiteit van Gent.


facebook_logo_klein.jpg

01:24 | Permalink | Tags: jongeren, wjnh |  Facebook |