28-06-12

Voer mee actie tegen Oekraïense antihomowet!

actie,cavaria,ilga,oost-europa

20 mei 2012:  Svyatoslav Sheremet van het "Ukraine’s Gay Forum" wordt in mekaar geslagen en bestookt met pepperspray door zeven extreem-rechtse jongeren bij het verlaten van een persconferentie. 

Vakantie? Het heeft activisten nooit tegengehouden om het onrecht in de wereld aan te klagen. Maandag is Oekraïne aan de beurt en in het verlengde daarvan een aantal andere landen in Oost-Europa waar in snel tempo anti-homowetten opduiken.

"Ilga-Europe, de Europese koepel voor holebi’s en transgenders die zetelt in de Raad van Europa, organiseert maandag 2 juli 2012 een demonstratie tegen de Oekraïense antihomowet. Het wetsvoorstel dat 'het spreken over' homoseksualiteit aan banden wil leggen wordt volgende week besproken in het Oekraïense parlement. We hopen de Oekraïense parlementsleden ertoe te bewegen dit wetsvoorstel af te wijzen" zegt Juris Lavrikovs (foto) van Ilga.

actie,cavaria,ilga,oost-europaEerder hebben vijf Russische regio’s, waaronder St.-Petersburg (zie een eerdere actie in Antwerpen) al wetten aangenomen die ‘homoseksuele propaganda’ verbieden. Overtreders worden beboet of zelfs gevangen genomen. Nu willen sommige landen, waaronder Rusland, Moldavië, Litouwen, Hongarije en Oekraïne, deze discriminerende wetgeving nationaal instellen.  

Schending van de mensenrechten

"Dergelijke antihomowetten schenden de mensenrechten op meerdere vlakken" zegt François Massoz van Het Regenbooghuis. "Vooreerst discrimineren ze holebi’s en transgenders en hun organisaties, en daarnaast ondermijnen ze ook ieders recht op vrijheid van meningsuiting, informatiegaring en -verspreiding. Het verbod op ‘homoseksuele propaganda’ beperkt zich immers niet tot pride parades of holebi-evenementen, maar ook tot een brede waaier van dagelijkse activiteiten. Zo legt de wetgeving ook beperkingen op aan berichten over publieke gezondheid, filmfestivals, boekenbeurzen, nationale en internationale verslaggeving, seksuele opvoeding, en zelfs aan advertenties. Discriminatie van holebi’s wordt zo een officieel standpunt, dat homo- en transfobie legitimeert."

actie,cavaria,ilga,oost-europaIlga-Europe en de holebi- en transgenderkoepel çavaria en Het Regenbooghuis zijn meer dan bezorgd om deze golf van antihomowetten, en willen met de demonstratie een krachtig signaal uitsturen naar het Oekraïense parlement en de andere EU-staten die dergelijke wetten overwegen. 

Demonstratieactie,cavaria,ilga,oost-europa

De demonstratie vindt plaats op maandag 2 juli 2012, van 12.00 tot 13.00 bij het gebouw van de Oekraïense EU-delegatie, Louis Lepoutrelaan 99-101 in Elsene. Deelnemers worden gevraagd banners, vlaggen en borden mee te brengen.

Meer info op Facebook

Bron: persbericht çavaria

Vind het gebouw van Oekraïense EU-delegatie op de kaart.

20-06-12

Van dik hout zaagt men planken

white-bookshelf_pink0001.jpg

Dertien boekenwinkels beginnen met een roze boekenplank. "Laat geen van mijn boeken op die plank terechtkomen!" schrijft Oscar van den Boogaard in De Standaard. Het plankje maakt de tongen los.

Oscar van den Bogaard is homo en ook schrijver. Of zeggen we schrijver en ook homo? Voor hem is het duidelijk geen punt meer. Toch wil hij niet met zijn boeken op de roze boekenplank. Meer nog, hij vindt het initiatief helemaal niet gepast: "Ik ben gaan schrijven om een volwaardig mens te worden. Om het algemeen menselijke te doorgronden en verwoorden. Seksualiteit is daar maar een aspect van. Toen in 1990 op de rug van mijn eerste roman Dentz door Nederlandse bibliotheken een plakker met het woord homo werd gezet, was ik woest. Mijn boek ging over universele mensen. Over keuzes maken, liefde en eenzaamheid. Ik voelde me net zo gediscrimineerd als een jood die een ster krijgt opgespeld." Nu vind ik een project dat holebi's en transgenders wat zichtbaarder maakt in een boekhandel niet echt te vergelijken met het dragen van de Jodenster en ook niet met het dragen van een roze driehoek door homo's die in de concentratiekampen werden opgesloten.  Militante homo's en lesbiennes zijn in de jaren '70 van vorige eeuw die roze driehoek trouwens gaan gebruiken als herkenningsteken en teken van verzet. De kleur is nog terug te vinden in namen als Roze Huis, De Roze Ballon, Roze Joker, Pink Wave, pInQ... Altijd voorzichtig zijn met dat soort vergelijkingen. Als het bruine gedachtegoed terug opduikt zal dat vooral via politieke partijen zoals het Vlaams Belang of het Griekse Gouden Dageraad zijn. Boekhandels waar thema's zoals homoseksualiteit iets te nadrukkelijk aan bod komen staan meestal op hun zwarte lijst.

reading a book.jpgHout vasthouden

Ik ben het niet eens met Oscar. Zo'n plankje in een boekenwinkel is gewoon één van de vele manieren om de beginnende holebi of transgender houvast te geven. Katrien Merckx van De Groene Waterman zei op ATV: "We krijgen dikwijls mensen met: 'het nichtje heeft het net verteld, of we denken dat de zoon.. en we willen een goed boek cadeau doen...' Daarom vinden we het leuk om de boeken op deze manier te kunnen presenteren." Net zoals een website, een pride-optocht, een poster of een advertentie. Of een roze dag op de Antwerpse sinksenfoor. Ik mag er zelf niet aan denken om als een roze teddybeer op een kermis rond te lopen maar als dat voor anderen leuk is waarom zou het dan niet gebeuren?  Ik kan mij voorstellen dat zo'n roze plank zelfs nog veel te hoog gegrepen is voor vele aspirant-holebi's. Dat zij de naam van het boek dat hen aanspreekt onthouden en het thuis via internet bestellen.  Zo moeilijk kan het nog zijn hoor, en tegelijk zo gemakkelijk met de huidige digitale middelen. 

Franky en Tibo slaan op hol

Blijkbaar is de roze plank niet het enige dat bij sommigen slecht verteert. Iemand schreef op facebook: "De homorelatie tussen Franky en Tibo in Thuis vind ik ook een positief iets, zeker in het begin. Maar op een bepaald moment is Thuis op hol geslagen en besliste men dat Franky en Tibo gingen trouwen terwijl Franky in de serie amper een jaar uit de kast was. En de media heeft alles zo opgeklopt dat het voor homofoben zeker als provocerend overkomt. TV_THUISFRANKY.jpg.h380.jpg.568.jpg
En wat bereiken we daar mee? Alleen maar meer haat en geweld bij homofoben. We moeten een evenwicht vinden om onwetenden te laten beseffen dat wij, holebi's, ook maar mensen van vlees en bloed zijn en dat wij onszelf willen zijn. Zowel in de privésfeer als in het openbaar. Men moet de onwetenden aan het denken krijgen, ze moeten zich afvragen dat holebi's eigenlijk niets verkeerd doen of willen. Maar zoiets forceren kan volgens mij niet want dan denken ze niet na en blijven ze bij hun vooroordelen."

Zesde beroeps

TV_THUISFRANKY.jpg.h380.jpg.570.jpg

Ik was ongelooflijk blij (en zelfs een beetje verbaasd) dat de jaarlijkse Thuisdag (foto) het pas gehuwde koppel in het middelpunt van de belangstelling zette. De reacties daarop waren alvast hartverwarmend. Maxime De Winne (Tibo in de soap) zegt daarover in Humo: "Tussen Franky en Tibo gaat het ook niet altijd over hun geaardheid: ze hebben bijvoorbeeld ruzie omdat het huis niet op orde is. Eigenlijk is die homoseksualiteit maar een bagatel. Net als Lynns (de juriste die door Abigail Abraham gespeeld wordt) huidskleur: ze is zwart, maar dat is bijna nooit een issue geweest. Ze heeft nog geen énkele scène gehad waarin het over racisme gaat. Een schitterende evolutie wat mij betreft: vroeger was een zwarte acteur ofwel té politiek correct en speelde hij een flik, ofwel was hij een bandiet."  Maxime weet zelf uit ervaring wat homofobie is: "Mensen die het onderscheid tussen fictie en realiteit niet kunnen maken vragen me in de Delhaize soms of ik verpleger ben, maar naar mijn geaardheid durven ze kennelijk niet te vragen. Niemand heeft zelfs ooit 'Homo!' naar me geroepen. Ook niet op school, en ik geef nochtans les in het zesde beroeps, waar homoseksualiteit meteen extreem machogedrag oproept - Ik moet nog maar vriendelijk lachen, of de stekels gaan al omhoog."(Humo 22 mei 2012)

Van Thuis tot Obama

Margreet Blanken_Rob van Hulst_Marc Klein Essink0002.jpgAls iemand dan schrijft dat de trouw van Franky en Tibo misschien wel méér homohaat kan uitlokken en dat ze het in Thuis toch beter wat kalmpjes aan hadden gedaan denk ik: hoe zit dat eigenlijk met de angsten bij holebi's tegenwoordig? Ik vind alvast dat Franky en Tibo op het goede moment getrouwd zijn. Wachten tot het publiek van een veel bekeken soap er helemaal klaar voor is? Dat is de wereld op zijn kop zetten. Het is door zaken te tonen dat de publieke opinie verandert, niet door ze weg te moffelen.  Maar ik begrijp de reactie van sommigen die vinden dat het te snel gaat. Het gaat immers niet alleen over het huwelijk van Franky en Tibo. Het gaat ook over de roze boekenplank, over de pride in Brussel, de berichten over het homofoob geweld en de verklaringen van Obama over het homohuwelijk... en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.  Er is nu eenmaal media-aandacht voor holebi's en transgenders.  Waar is de tijd dat men in Nederland een actiegroep 'Maak Reini lesbisch' had opgericht om een van de personages (gespeeld door Margreet Blanken, rechts op de foto) in de soap Medisch Centrum West tot lesbisch personage te herschrijven: "Wat Reini nodig heeft, is een vrouw. Een leeftijdgenote waar ze op kan bouwen, die haar verzorgt als ze moe maar tevreden thuiskomt, die haar bijstaat in de problemen met Lucie, die haar teder en onstuimig omhelst, geestig is, relativeert en minstens maatje 42 draagt." stelden de actievoerders. Dat was in 1992. Ikzelf was toen een beetje verliefd op  dokter van de Wouden (gespeeld door Marc Klein Essink, links op de foto).

We zijn veel beter zichtbaar dan pakweg 20 jaar geleden. Dat zal bij een aantal mensen de acceptatie van homoseksualiteit bevorderen, bij anderen zal de homofobie aangewakkerd worden. Dat is voor sommigen onder ons blijkbaar niet altijd even gemakkelijk te verwerken.

Moslims maken hetzelfde mee

Een vergelijking met de recente animositeit rond moslims dringt zich op.  Barbara Van der Hallen schreef op Kifkif: "Het is niet enkel de nikab die ons stoort, het is alles dat verband houdt met de islam. Het offerfeest, het halal-eten, de sluier, de gebedsruimtes: bij elke concessie bloedt ons westers hart. De islamitische gemeenschap is in feite het slachtoffer van hun volle participatie in de maatschappij.  Gemeenschappen die in mindere mate participeren en eigen voorzieningen hebben, krijgen vrij spel. Al ooit iemand horen klagen over koosjer eten of de voedingsvoorschriften van hindoes? Maar de islamitische medemens is voltallig aanwezig op onze scholen, achter onze loketten en in onze ziekenhuizen, dus volgt er een resem aan verboden." 

normal versus excentric001.jpgMoslims en holebi's hebben gemeen dat hoe meer ze opduiken in het maatschappelijk leven, hoe meer weerstand ze krijgen. Verbaast ons dat? Eigenlijk niet. De Algemene Vergadering van çavaria wist eerder al een verband te leggen tussen racisme en holebi/transfobie. Waarom krijgen we elk jaar een portie ontevreden gemor (zowel van de buitenwacht als van holebi's zelf) over de 'provocaties' op de pride? Zo was er dit jaar een artikel over hoe erg het was dat het feestdorp dit jaar in 'corners' werd ingedeeld. Ene Bert Vermeire mocht zich daar in De Standaard druk over maken. Zo gaat dat met media-aandacht. Je krijgt niet altijd wat je wil.  Het jaarlijkse en onvermijdelijke opiniestuk tégen de pride kwam dit jaar van Peter Casteels. "Waarom moeten die vulgariteiten onlosmakelijk verbonden zijn met homoseksualiteit?" zuchtte hij. Opvallend is dat je van dit soort teksten de homohaat kunt afscheppen. Sommige homo's (het zijn opvallend vaak mannen) doen echt wel hun best om de haat- en scheldteksten van het Vlaams Belang te overtreffen. 

moslima0002a.jpg

Leg daar de hetze tegen de hoofddoek van moslima's gerust naast. Of zoals çavaria in een persbericht schreef: "Als minderheidsgroepen begrijpen we elkaar. We kennen de mechanismen van uitsluiting en afwijzing, het gereduceerd worden tot je anders zijn,  het beoordeeld worden omwille van je identiteit. En vanuit dat inzicht vinden we het logisch dat we opkomen tegen racisme en elke andere vorm van discriminatie, en meestrijden voor openheid en respect voor iedereen." Wat minderheden zichtbaar maakt roept irritatie en agressie op. Daar moeten we mee leren leven, tenzij we met z'n allen terug in de kast kruipen. Daar kunnen we dan in alle stilte onszelf zijn.

Welke taak voor holebi-organisaties?

moslim,thuis,cavaria,pride"Moeten holebi-organisaties zich niet kritisch afvragen wat hun taak nog is? Het mag in ieder geval toch wel iets meer zijn dan folklorisme bedrijven? Is het misschien geen tijd dat ze opgaan in universele mensenrechtenorganisaties?" vraagt Oscar van den Bogaard. Hij gaat voorwaar geen moeilijke vragen uit de weg. Mijn antwoord daarop is tweeledig. Vooreerst heeft Yves Aerts van çavaria gelijk als hij in Labels het volgende zegt: "Het is nu eenmaal zo dat de meerderheid van de bevolking nog steeds hetero is, zodat de meeste zaken van het leven door die bril bekeken worden. Ze blijven ons vergeten. Een holebi- en transbeweging zorgt er enerzijds voor dat we toch steeds opnieuw in de kijker lopen, zodat de beleidsvoerders telkens weer herinnerd worden aan het feit dat hetero of cisgender (Het hebben van een genderidentiteit die overeenkomt met het geboortegeslacht) zijn niet de norm is. Dat er aan wetten moet worden gesleuteld voor die mannen die met hun vriend een kind willen, voor die mensen die zich noch man noch vrouw voelen, dat minderheden beschermd moeten worden, en zo verder." Wie uit de kast is durft al wel eens vergeten dat er na hem/haar nog mensen komen die ook behoefte hebben aan een gezonde vorm van aanmoediging en hulp. Dat is - ondanks de veworvenheden van de voorbije decennia - nog steeds nodig. Wie dit denigrerend 'folklorisme' noemt mag al eens meer uit zijn ivoren toren neerdalen.

moslim,thuis,cavaria,pride

Oscar van den Bogaard heeft gelijk als hij schrijft dat de LGBT-beweging zich kritisch moet afvragen wat haar taak is. Wat mij betreft mag er best wat meer ingezet worden op de ondersteuning van de beweging in de rest van de wereld. Niet om op te gaan in mensenrechtenorganisaties, maar om op grotere schaal bij te dragen tot de emancipatie. Of ze daar een roze plank nodig hebben zullen we wel zien. In elk geval weten we dat literatuur een rol speelt in de coming-out van vele holebi's en transgenders.  Met dank aan Oscar van den Bogaard en andere auteurs.

Lees ook: De Roze Plank en ma vie en rose

19:24 | Permalink | Tags: moslim, thuis, cavaria, pride |  Facebook |

19-06-12

Gepest? Uitgelachen? Vernederd?

transgender,vrouwen

Je kan het allemaal kwijt en het is ook nuttig voor de wetenschap. Enige voorwaarde: je bent Transgender, Travestiet, Transseksueel, Drag queen of king, Androgyn of Bigender. Dr. Joz Motmans (foto) luistert.

Het gaat over een onderzoek naar het welbevinden van bovenstaande groepen mensen. Ga naar www.steunpuntgelijkekansen.be/transonderzoek. Je kan het enquêteformulier afdrukken, bestellen of online invullen. Invullen duurt maximum 30 minuten en is volledig anoniem. De vragenlijst is ook beschikbaar in het Frans: www.steunpuntgelijkekansen.be/recherchetrans. Je hebt de tijd tot tot eind augustus 2012.

Je krijgt vragen zoals...

Is het leven als trans geweldig? Of ervaar je toch geweld? 

Werd je al eens uitgescholden? Bespot?

Gepest? Uitgelachen? Vernederd?

Ben je als trans al eens bestolen? Aangerand? Klop gehad?

Of heb je net helemaal geen problemen? 

En loopt alles bij jou wonderwel?

Meer informatie nodig? Contacteer Dr. Joz Motmans, Steunpunt Gelijkekansenbeleid, Lange Nieuwstraat 55, 2000 Antwerpen

+32 3 2655961. Mail: joz.motmans@ua.ac.be 

23:17 | Permalink | Tags: transgender, vrouwen |  Facebook |

17-06-12

Geënsceneerde foto is Pinkwashing

Israel Defense Forces.jpg

Het Israëlische leger (IDF) postte op zijn facebookpagina een foto van twee soldaten die hand in hand lopen. Kijk  eens hoe homovriendelijk we zijn! De foto is een goed voorbeeld van het nieuwe woord dat we vandaag geleerd hebben: Pinkwashing. 

"Het is pridemaand. Wist je dat het Israëlische leger al haar soldaten gelijk behandelt?" Dat stond te lezen naast bovenstaande foto. De foto bleek echter geënsceneerd. Wat je echt ziet: twee mannen van de dienst externe communicatie van het Israëlische leger. De krant The Times of Israel herkende zelfs de straat waarin het koppel loopt: toevallig net om de hoek van het kantoor van de dienst.

Zo homovriendelijk als deze foto probeert te suggereren is het leger echter niet.  Brigitte Herremans werkt in het Midden-Oosten voor Broederlijk Delen en Pax Christi. Zij merkt op: "In het Israëlische leger zitten relatief weinig orthodoxe joden. Het is een minder conservatieve instantie dan de regering. De Israëlische maatschappij is zeer divers: er is een grote holebibeweging die erg actief is in de Palestijnse gebieden, maar tegelijk is er veel haat en intolerantie in religieuze middens. Nu steeds meer orthodoxe joden het leger vervoegen kan dat volgens mij in de toekomst wel tot grotere spanningen leiden." Aeyal Gross, professor rechten aan de universiteit van Tel Aviv: "Holebirechten zijn een public relations-tool geworden. Conservatieve en vooral religieuze politici blijven erg homofoob."

Gaza_confrontatie0002.jpgEen volk dat een ander volk onderdrukt...

Israëlische LGBT-actvisten noemen de foto een typisch voorbeeld van pinkwashing. Pinkwashing is zoiets als witwassen, maar dan door het gebruiken van een zogenaamd homovriendelijk beleid (Pink = roze) om andere vormen van discriminatie te verdoezelen. Het leger meet zich een progressief en verdraagzaam imago aan door holebirechten te ondersteunen terwijl het volop de mensenrechten blijft schenden. Israël blijft een racistische staat die het Palestijnse volk onder de knoet houdt. Voor vele LGBT-activisten is dat een even groot struikelblok als de homofobie van de Israëlische overheid. Een volk dat een ander volk onderdrukt kan niet vrij zijn. 

Wat moet er ge-pinkwashed worden?

Vijf jaar geleden legde Israël een draconische blokkade op in de Gazastrook. Internationaal veroorzaakt Israëls afsluiting van Gaza via land, zee en lucht weinig ophef. Dit is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar, vinden elf verantwoordelijken uit sociale bewegingen, vakbonden, de Noord-Zuidbeweging, de beweging voor mensenrechten en de vredesbeweging.

midden-oosten,pinkwashingDe Verenigde Naties hebben meermaals gesteld dat de blokkade een aantasting vormt van essentiële mensenrechten. Het Internationale Comité van het Rode Kruis spreekt van collectieve bestraffing. Volgens de VN leeft 38 procent van de bevolking onder de armoedegrens en kampt meer dan helft met voedselonzekerheid. Bijna 30 procent van de bevolking is werkloos. Bovendien zijn 35 procent van de landbouwgrond en 85 procent van de visgronden (gedeeltelijk) ontoegankelijk. Na 5 jaar blokkade hebben meer dan 60 procent van de families te maken met voedselonzekerheid en ontvangt 80 procent van de bevolking humanitaire hulp. Het verkeer tussen Gaza en de Westoever is 1 procent van in september 2000. Het is overduidelijk: de blokkade vernietigt mens en economie. De inwoners van Gaza hopen dat ze op een dag weer een normaal leven kunnen leiden, maar zijn sceptisch. Er zijn immers talloze rapporten over de schrijnende situatie. De internationale wil ontbreekt echter om de druk op Israël op te voeren.midden-oosten, pinkwashing

LGBT-beweging solidair met Palestijnen

Het is duidelijk dat ook de LGBT-beweging bij dergelijke vorm van apartheid niet onverschillig kan blijven. De solidariteit met de strijd van het Palestijnse volk wordt dan ook door diverse LGBT-groepen georganiseerd. Pauline Park (foto), voorzitter van de New York Associaton for Gender Rights Advocacy (een vereniging die werkt rond rechten ivm. gender) organiseerde na haar terugkeer uit Palestina een discussie "Waarom is Palestina een LGBT-zaak" op de Creating Change conferentie. midden-oosten,pinkwashingPauline Park ondertekende ook een brief waarin  LGBT-activisten worden opgeroepen actie te voeren ter ondersteuning van de campagne om een einde te maken aan de bezetting van Palestina door Israel.  Begin maart van dit jaar ging een LGBT-delegatie (foto) op bezoek naar de Palestijnse gebieden.

Bron: De Morgen 14/06/2012 en Ilga.

 

07-06-12

Met Bert onder de douche

Bert Schoofs0001.jpgBert Schoofs (foto) van het Vlaams Belang is tegenwoordig in de weer tegen de preutsheid in de gevangenis. Hij voegt er ook nog een vleugje homorechten aan toe. is het VB tot inkeer gekomen en gooit ze haar homofobie van zich af?

"In de gevangenis van Itter is een islamitische knokploeg aan het werk, die mannen verbiedt om naakt te douchen. Ze moeten hun onderbroek aanhouden. Deze shariapolitie moet er blijkbaar voor zorgen dat mannen geen lustgevoelens opwekken bij andere mannen. Zijn er nog andere plaatsen waar dit soort islamitische kuisheidsgeloften dwangmatig worden toegepast?", wilde Schoofs weten. Homoseksualiteit is in de gevangenis geen zeldzaam fenomeen. Vaak is het een manier om een bepaalde 'pikorde' in te stellen. Sommige gevangenen geven hiermee te kennen dat ze meer macht hebben dan anderen. Wie de meeste macht heeft neukt de mannen met minder macht.  Niet echt een bevrijdende vorm van seksualiteit dus. 

'Shariapolitie'


Bert Schoofs0003.jpg

Ik weet niet in hoeverre Schoofs zich heeft verdiept in de seksuele praktijken in onze strafinstellingen. Het is hem vooral te doen op wat hij de 'shariapolitie' noemt. Deze term duikt nu en dan op in tussenkomsten van VB'ers of andere politici met extreem-rechtse trekjes. Volgens die personen is het een kwestie van tijd alvorens we onder een Islamitische dictatuur leven. Hoe die 6 procent moslims in België (die nog niet eens allemaal voor dezelfde partij stemmen) dat gaan klaarspelen wordt in het midden gelaten. Er bestaat zelfs geen partij die de sharia  (de islamitische wetgeving) in België wil invoeren.  Er wordt gesuggereerd dat er een soort van parallele politie bestaat die de sharia probeert op te dringen aan anderen. Telkens blijkt de term helemaal de lading niet te dekken. Er bestaat niet zoiets als shariapolitie. Wat wel bestaat - en dat is allicht ook het geval in Itter - zijn groepjes mannen of jongens zich op die manier proberen te profileren als de dominante supermannetjes. Geen fenomeen om vrolijk van te worden. Het is ook een van de oorzaken van homofoob geweld

Homofobie

Bert Schoofs0004.jpgHet toeval wil dat Schoofs over dat homofoob geweld ook zo zijn eigen, racistische visie heeft.  Naar aanleiding van het geweld tegen Bart verklaarde Schoofs: "De islamisering van onze samenleving is de oorzaak van dit toenemende homofobe geweld". Godsdienst speelt uiteraard een rol maar dat zal verschillen van stad tot stad. In Jeruzalem maken de traditionele Joden zich schuldig aan homofoob geweld. In Amerikaanse steden zullen dat vaak katholieke latino's, islamitische of protestantse afro-amerikanen zijn.  En toch tovert hij het spook van de 'islamisering' tevoorschijn. 

Enkele van mijn facebookvrienden waren enthousiast over de vraag van Schoofs over de sharia-flikken in Itter. Ik kan hen daar moeilijk in volgen. Maar misschien hebben ze zich zo laten opjagen door alle onheilsberichten over de 'oprukkende islam' dat ze geen oog meer hebben voor het gevaar dat bij het 'eigen volk' schuilt. Ik verklaar mij nader.

Het licht van de zon

ouderschap20120424a.jpgSchoofs presenteert hier een geveinsde steun aan holebi's aan transgendes op een bedje van islamofobie. Toevallig was Schoofs in een vorig leven ook actief als Vlaams Belanger tégen de eisen de de LGBT-beweging. Zo keerde hij zich tegen de openstelling van het huwelijk, de anti-discriminatiewet en het adoptierecht voor holebi's. Zijn commentaar was toen: "Wij hebben geen studies nodig om te bewijzen dat de traditionele gezinsvorm de beste is. Het licht van de zon schijnt al miljarden jaren en het traditionele gezin bestaat al zolang de mensheid bestaat." Je vindt al zijn uitspraken hier.

Als je deze gegevens aan mekaar knoopt is er maar één conclusie mogelijk: Schoofs combineert homofobie en racisme op een handige wijze. Hij heeft zijn homofobe verklaringen nooit herroepen. Het Vlaams Belang, dat uit elk incident waarbij moslims betrokken zijn een slaatje probeert te slaan om haar racisme te promoten, misbruikt de sympathie van de bevolking voor holebi's.  Veel lager bij de grond kan je niet komen. Zelfs niet in Itter. 

Lees ook: 

Zo kennen we het VB weer.jpg