12-07-13

Zizo en de neutraliteit

Ik ben van gedacht veranderd. Eerst vond ik dat de uitspraak van Bart De Wever over de regenboog-T-shirts een slechte zaak was. Maar intussen ben ik hem dankbaar. Holebi's en transgenders kunnen het debat over neutraliteit immers niet meer voor zich uitschuiven. Ze zijn er door BDW ingesleurd.  Ik las het nieuwe nummer van Zizo (nr. 123) met meer interesse dan normaal. Een bloemlezing.

Dennis De Roover_116.jpgHoofdredacteur Dennis De Roover bijt op bladzijde 7 de spits af in zijn edtio: "En wat me mateloos stoort aan het debat is dat de 'neutraliteitsargumentering' stilaan wordt doorgetrokken naar andere maatschappelijke domeinen. Bovendien houdt het neutraliteitsdebat ook risico's in voor holebi's en transgenders: opeens werd er niet alleen gesproken over neutraal gedrag, maar ook over het beperken van 'expressie'. En wat maakt holebi's en transgenders weerbaar? Wat is essentieel voor hun welzijn? Dat ze zichtbaar zijn, net doordat ze zich vrij kunnen uitdrukken! Het akelige gevoel bekruipt me dat 'neutraliteit' aan het uitgroeien is tot een excuus om seksuele minderheden minder zichtbaar te maken. Misschien is mijn persoonlijke vrees terecht, misschien onterecht. Ik ben er zelf nog niet uit."

Martijn Van Esbroeck_regenboogpin_02.jpg"Een goed reglement"

Op bladzijde 22 mag Martijn Van Esbroeck het komen uitleggen. Hij werd tot Antwerps gemeenteraadslid verkozen op de lijst van de NVA en is homo. De uitspraak van BDW was maar om te lachen, probeert hij ons te sussen: "Uiteraard heeft Bart De Wever niet willen zeggen dat homoseksualiteit een keuze is. Zijn taalgebruik was ironiserend, wat zijn handelsmerk is. Hij wou enkel aantonen dat het reglement van de Stad Antwerpen niet over hoofddoeken gaat, maar veel breder is. Het is een reglement over neutraliteit en een goed reglement. Extreemlinks en extreemrechts maken daar een hoofddoekenverbond van in functie van wat hen het beste uitkomt." Dat extreem-rechts (het Vlaams Belang) pal achter het hoofddoekenverbod staat horen we hem niet met zoveel woorden zeggen... "Een vrouw die een hoofddoek draagt, tekent meteen haar terugkeercontract" verklaarde Filip Dewinter in 2005. Die arme Martijn weet nog niet eens wat islamofobie is: "Hoe definieer je islamofobie?" vraagt hij zich af. Geen nood, Ik leg he hier uit.

Zijn de flikken en de brandweer neutraal?

Tom Van Den Borne_0002.jpgEen van die 'extreemlinksen' (hij zal het graag horen) is Tom Van Den Borne, districtsschepen voor Groen in het district Antwerpen. Een district dat geleid wordt door NVA-politica Zuhal Demir en waar ook de VLD deel van uitmaakt. Hij bekijkt het zeer praktisch: "Wat hebben al die kledingvoorschriften tot nu toe opgeleverd? Een betere dienstverlening? Een betere integratie? Neen! Enkel een debat waarbij mensen steeds weer opnieuw in vakjes werden geduwd."  Op de vraag van Zizo of een een rechter of politieagent met een tulband of hoofddoek in België kan antwoordt hij: "Het gaat er mij om dat die rechter of politieagent zijn taak op een correcte manier invult. Kijk naar de brandweer en in mindere mate naar de politie. Wat is daar nu de norm? Die diensten stralen heel wat machismo uit. Is dat de neutraliteit die we zoeken? Hoe comfortabel moet ik mij daarbij voelen? En die diensten dragen nota bene een uniform."

Yasmine Kherbache_Patrick Janssens_0001.jpg

Het belang van kledij

Yasmine Kherbache, gemeenteraadslid voor de SP.A in Antwerpen, wil niet geweten hebben dat haar partij van gedacht veranderd is onder druk van de PVDA en Groen. Toch was het burgemeester Patrick Janssens (SP.A) die het hoofddoekenverbod heeft ingevoerd.  Nu de SP.A in de oppositie zit zijn ze helemaal mee: "Een T-shirt met de slogan 'Alle homo's zijn minderwaardig' is discriminerend. Een regenboog-T-shirt is dat niet. Tonen wie je bent of waarin je gelooft is nog wat anders dan iemand discrimineren met een slogan op je T-shirt," zegt Kherbache op blz. 26. We horen het graag.No Homo_537778_1.jpg

In een ander artikel wordt er op gewezen dat kledij nu eenmaal belangrijk is. Op bladzijde 38 schrijft Zizo-medewerkster  Annelies Leysen: "Binnen de holebi- en transgendergemeenschap is kledij niet alleen ontzettend belangrijk omdat we er een bepaalde uiting mee aan onze identiteit kunnen geven. Er is zelfs een zekere mode- en codetaal gegroeid binnen diverse subgroepen. Vaak wordt kledij gebruikt om te kunnen ontcijferen of die jongen waar je wel een 'vibe' bij voelt ook wel eens homo zou kunnen zijn."

Wederzijds wantrouwen vergroten?

nva,cavaria,vlaams belangYasmine Kherbache geeft ook de 'vrijzinnigen' lik op stuk die zich in het neutraliteitsdebat eerder aansluiten bij de NVA en het Vlaams Belang dan bij de linkse partijen: "Een vrijzinnige die er moeite mee heeft dat we diversiteit tonen, heeft problemen met diversiteit. Terwijl dat wel een realiteit is. Kies je ervoor om mensen tegen elkaar op te zetten? Of om samen te leven en het wederzijdse vertrouwen te vergroten? Dat is de kernvraag. Ik wil de vrijzinnigen ervan overtuigen dat hun eigenheid niet wordt aangetast door het erkennen van de eigenheid van iemand anders."

Geen dominant geloof meer

We leven niet meer in vorige eeuw, toen de katholieke kerk heer en meester was in België," weet Kerbache: "Vroeger had je het gezag van de kerk en de sociale druk van het katholicisme als dominant geloof. Wie niet geloofde, behoorde tot een minderheid en voelde zich door de christelijke gemeenschap, die  toen dominant was, niet gerespecteerd. Daardoor had je geen vrijheid in de samenleving. Momenteel zijn er heel wat minderheden met verschillende identiteiten en religies. Het gaat niet meer op om te zeggen dat religie an sich fout is. In essentie gaat het diversiteitsdebat over zelfbeschikkingsrecht. Moslima's moeten in alle vrijheid kunnen beslissen hoe ze hun geloof beleven. Een top down verbod is bevoogdend. Het is bedoeld om vrouwen te bevrijden, maar in feite duw je ze in een hoekje. Je legt immers je eigen visie en je eigen geloofsbeleving op."Etienne Vermeersch_121313223.jpg

Opkomen voor gedeelde waarden

Ze zet Etienne Vermeersch op zijn plaats die beweerde: "Als je homo bent en je wordt bediend door iemand met een hoofddoek, dan weet je dat die persoon jou afschuwelijk vindt". Ze antwoordt daarop:  "Hij wekt de indruk dat iemand die moslim is, of die holebi is, per definitie moeite heeft met een neutrale behandeling. Op die manier institutionaliseer je het wantrouwen en het vooroordeel. Je zou er veeleer naar moeten streven dat een moslima met een hoofddoek het opneemt voor holebi's en transgenders. Dat is veel sterker. We moeten focussen op het opkomen voor gedeelde waarden, zoals de gelijkheid van man en vrouw en het niet-discrimineren op basis van seksuele geaardheid."

Neutrale Huidskleur_1011803_1.jpg"Onderschat de ambtenaren niet"

Ook Tom Van Den Borne pikt daarop in: "Het probleem is hier dat men automatisch uitgaat van het wantrouwen. Je weet toch niet hoe gelovig die persoon is? Je hebt bij gelovigen een heel gamma aan opvattingen en je mag er niet meteen vanuit gaan dat iemand met een religieus symbool tot de meest extreme strekking behoort. Mensen worden snel in vakjes gestopt, maar de realiteit is veel genuanceerder. De katholieke kerk is tegen het homohuwelijk. Als ik een ambtenaar voor mij heb die overduidelijk katholiek is, dan kan - en wil - ik niet inschatten hoe gelovig die is. En wie weet, misschien komt die ambtenaar wel uit een heel gelovig milieu, maar heeft hij geen enkel probleem met het homohuwelijk. Heel wat mensen zijn vertrouwd met de traditie van het christendom en met het gamma aan opvattingen dat daar leeft. Maar heel wat mensen vinden blijkbaar ook dat iemand met een keppeltje of een hoofddoek diezelfde genuanceerdheid niet kan hebben. Dat is heel bizar. Het simplificeren wordt ons voortdurend ingelepeld. En we willen dat ook nog eens toepassen op alle ambtenaren die nota bene werken binnen het waardenkader van de stad. Mensen die binnen dat waardenkader werken, hebben een veel genuanceerder mensbeeld dan je op het eerste zicht zou denken."

NVA speelt in op angst

Saskia De Coster_0001.jpgSchrijfster Saskia De Coster zegt dan weer op bladzijde 78: "Als je naar de ontwikkelingen kijkt in Vlaanderen, of in heel dit continent, zie je dat er een soort van angstpsychose ontstaat. Die evolutie wordt steeds duidelijker, en dat gevoel steeds sterker. En dan zijn er mensen, enkele boegbeelden, die daarop inspelen. (...) Ik wil niet aan NVA-bashing gaan doen, dat gebeurt al genoeg. maar sommige politici spinnen ongegeneerd garen door in te spelen op angsten van mensen en die zelfs aan te wakkeren."

nva,cavaria,vlaams belang

21:34 | Permalink | Tags: nva, cavaria, vlaams belang |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.